Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 26 2019
Senaste Nytt

Designplaneringen av Rail Baltica-sträckan Kaunas-Ramygala inleds

Rälsläggning vid Rail Baltica-sträckan i Litauen. Foto: The company Kauno Tiltai
Rälsläggning vid Rail Baltica-sträckan i Litauen. Foto: The company Kauno Tiltai
Publicerad av
Markku Björkman - 12 apr 2019

Den 3 april 2019, under internationella konferensen Rail Baltica Global Forum, undertecknades kontraktet för designtjänsterna för järnvägssektionen från Kaunas till Ramygala i Litauen av företrädarna för Rail Baltica Joint Venture RB Rail AS och det spanska företaget IDOM Consulting, Teknik, Arkitektur.

Banavsnittet Kaunas-Ramygala i Litauen, som kommer att bli 78 kilometer långt, planeras omfatta byggande av sju vägviadukter, 11 järnvägsviadukter, tre så kallade ekoducts och fyra järnvägsbroar.

Det här avsnittet innehåller också en av de mest framträdande byggkonstruktionerna på hela Rail Baltica-järnlinjen, nämligen Baltikums längsta järnvägsbro. Bron, som ska bli 1,7 kilometer lång, leder över floden Neris. Det totala kontraktspriset uppgår till cirka 7 miljoner euro exklusive moms.

Designtjänsterna för byggandet av järnvägens underbyggnad, överbyggnad och relaterade administrativa byggen kommer att avlämnas av IDOM inom de närmaste 24 månaderna. Kontraktet omfattar även platsundersökningar, värdeteknik, utveckling av masterdesign och detaljerad teknisk design. Dessutom kommer konstruktionsövervakningstjänster att genomföras under byggnadsperioden.

- Sammanlagt kommer vi att inleda designarbeten i ytterligare fem banavsnitt längs Rail Balticas huvudlinje i år. Det första kontraktet undertecknades i Estland den 29 mars och ytterligare två kontrakt i Lettland kommer att undertecknas i maj, säger Timo Riihimäki, VD för Rail Baltica Rail AS.

- Vi är nöjda med det utvalda företagets erfarenhet och kompetens. IDOM kommer med expertis från det spanska järnvägsnätet för höghastighetståg, som är det längsta i Europa.

 

 

Annons

Annons

Annons