Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 26 2019
Senaste Nytt

Alstoms nya robotar svetsar ihop TGV-tåg

Den största kapacitetssvetsroboten levererades Alstoms fabrik Le Creusot av Farman, ett dotterbolag till Galilé-gruppen som har specialiserat sig på robotinstallationer. Foto: Alstom
Den största kapacitetssvetsroboten levererades Alstoms fabrik Le Creusot av Farman, ett dotterbolag till Galilé-gruppen som har specialiserat sig på robotinstallationer. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 08 apr 2019

Alstom installerar nya svetsningsrobotar med hög kapacitet i sin produktionsanläggning i Le Creusot, regionen Bourgogne-Franche-Comté.

Innovationen kommer att förbättra tillverkningen av delar till nya generationens RER- och TGV-tåg. Den nya utrustningen förväntas fungera fullt i slutet av maj.Den nya utrustningen består en konstellation av tre robotar, specialbyggd som svar på Alstoms specifika behov.

Farmans robot utför automatisk svetsning av stålmaterial inklusive rostfritt stål och klarar av att hantera skrymmande delar med en maximal vikt upp till ett ton och en maximal längd upp till fem meter. Alstom har investerat mer än 1 miljon euro i denna robotteknologi.

- Vi är väldigt stolta över att ha kommit igång med denna svetsrobot redan drygt ett år efter beställningen. Det finns bara två andra robotar av den här typen i världen, och de används för närvarande inom flyg- och bilindustrin. Våra robotar är de enda automatiska redskap av sitt slag inom järnvägssektorn. De hjälper oss att möta våra nuvarande och framtida industriella utmaningar, säger Patrick Plichon, VD för Alstoms fabrik i Le Creusot.

De nya robotarna kommer att vara involverade i trettio projekt som utvecklas i Le Creusot. Ett av dessa projekt handlar om utveckling och tillverkning av dubbeldäckartåget Avelia Horizons, ett femte generations TGV-tåg med höghastighetsprofil. Den franska nationella järnvägsoperatören SNCF beställde 100 tågsätt för 3 miljarder euro i juli 2018. De första enheterna kommer att tas i bruk år 2023. Leveransen ska vara klar år 2033.

Alstoms Le Creusot-anläggning sysselsätter idag över 700 personer. I genomsnitt klarar fabriken av att planera, godkänna och tillverka 1 500 boggier och 15 000 fjädrar per år för gruppens rullande materiel. Dessutom genererar Le Creusot-fabriken cirka 1 900 jobb för dess regionala underleverantörer.

Den nya svetsroboten kommer att förbättra arbetsförhållandena genom att minska antalet ansträngande arbetsmoment som hitintills har utförts av fabriksarbetare och göra det möjligt för dem att lära sig nya färdigheter ifråga om robotprogrammering och digital kontroll.

Annons

Annons

Annons