Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 21 2019
Senaste Nytt

Strukton Rail lanserar hybridlokomotivprojekt

Lokomotivet av typ 1.5kV dc klass 1600, kommer att byggas om på Struktons fabrik i Zutphen med stöd från företaget Jacko Fijn Techniek. Foto: Strukton Rail
Lokomotivet av typ 1.5kV dc klass 1600, kommer att byggas om på Struktons fabrik i Zutphen med stöd från företaget Jacko Fijn Techniek. Foto: Strukton Rail
Publicerad av
Markku Björkman - 05 apr 2019

Strukton Rail har förvärvat ett lok av nederländska järnvägsoperatören, NS. Loket har tidigare använts för elektrifierade sträckor. Nu ska loket omvandlas till hybriddrift.

Loket som är av typ 1.5kV dc klass 1600 kommer att utrustas med batterier. Syftet är att minska utsläppen från Strukton Rails underhållsverksamhet.

Därmed blir det möjligt att bevara kontinuerlig drift i samband med underhåll längs banavsnitt där strömavtagare inte kan användas.

Strukton säger till tidningen IRJ, att dess elektriska dotterbolag Strukton Rolling Stock, samarbetar med flera partners om utvecklingen av väte- och batteritåg, däribland med brittiska Vivarail, som utvecklar väte- och batteridelar för icke-elektrifierade linjer.

Annons

Annons

Annons