Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 16 2019
Senaste Nytt

Fjärrtågen lyfte Deutsche Bahns försäljningsresultat

Deutsche Bahns nya höghastighetståg ICE 4, serie 412, anländer till Berlins centralstation. Wikipedia, kredit: Andre_de
Deutsche Bahns nya höghastighetståg ICE 4, serie 412, anländer till Berlins centralstation. Wikipedia, kredit: Andre_de
Publicerad av
Markku Björkman - 29 mar 2019

Antalet passagerare på tyska Deutsche Bahns fjärrtågslinjer ökade under 2018 för fjärde året i rad till 148 miljoner resande år 2018, vilket är ett rekord, enligt bolagets årsresultat, som publicerades den 28 mars.

Leveransen av nya ICE 4 höghastighetståg bidrar, enligt koncernen, till en ”mycket nödvändig ökning av DB:s kapacitet när det gäller fjärrtågslinjer.”

Det var framför allt den nya höghastighetssträckan mellan Berlin - München som bidrog till att DB:s långdistansverksamhet ökade totalt med 4 procent jämfört med året innan, vilket i sin tur bidrog till en ökning av koncernens justerade försäljning med 3,1 procent, vilket uppgick till 44,02 miljarder euro. Justerat EBB minskade med 1,9 procent till 2,1 miljarder euro.

- Vi räknar med att kunna skjutsa dryg 150 miljoner passagerare i våra fjärrtåg under 2019, konstaterade DB: s vd Richard Lutz.

​​​​​​​- Vi är väl på väg att uppnå vårt mål att transportera mer än 200 miljoner långdistanspassagerare senast år 2030."

När det gäller DB:s samlade europeiska järnvägsverksamhet befordrade tyska tågoperatören 2,6 miljarder passagerare år 2018, en ökning på 17 miljoner från år till år.

Volymerna för järnvägsgods ökade med 1,9 procent till 97,7 miljarder passagerar-kilometer. Medan DB:s regionala trafik stagnerade, ökade DB:s fjärrtågtrafik med 5,6 procent till 42,8 miljarder passagerar-kilometer.

Antalet tåg som trafikerar inom det tyska huvudbannätet nådde också rekordnivåer år 2018.

Enligt infrastrukturförvaltaren DB Network uppgick aktiviteten till 1,09 miljarder bankilometer, en ökning med 1,2 procent jämfört med 2017. DB:s konkurrenter stod för 32,2 procent av denna siffra, en ökning med 1,3 procent.

Trots dessa framgångar fokuserade Lutz också på DB: s fortsatta operativa prestationsproblem, särskilt när det gäller företagets "otillfredsställande punktlighet", som låg på 74,9 procent på DB:s långdistanssträckor.

DB strävar efter att öka denna siffra till 76,5 procent 2019 som ett led i en fem punkts handlingsplan med syfte att förbättra bolagets finansiella och

Annons

Annons

Annons