Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 21 2019
Senaste Nytt

DB Regio ska bedriva Schleswig-Holsteins elektriska järnvägsnät

Trafiken på det elektrifierade järnvägsnätet i delstaten Schleswig-Holsteins östra del kommer att bedrivas med 18 stycken dubbeldäck-EMU: er av typ Kiss från Stadler, vardera med plats för 405 passagerare. Bilden visar ett nytt Kiss vid Zürichs centralstation. Foto: Wikipedia, kredit: Alainkaa
Trafiken på det elektrifierade järnvägsnätet i delstaten Schleswig-Holsteins östra del kommer att bedrivas med 18 stycken dubbeldäck-EMU: er av typ Kiss från Stadler, vardera med plats för 405 passagerare. Bilden visar ett nytt Kiss vid Zürichs centralstation. Foto: Wikipedia, kredit: Alainkaa
Publicerad av
Markku Björkman - 29 mar 2019

Tyska delstaten Schleswig-Holsteins offentliga transportmyndighet NAH.SH tillkännagav den 28 mars att den har valt Deutsche Bahn Regio som prefererad budgivare för ett kontrakt att bedriva tågtrafik i östra delen av delstatens elektrifierade järnvägsnät.

DB Regio var den enda budgivaren för detta 13-åriga kontrakt, som börjar gälla i december 2022 och omfattar drift av regional järnvägstrafik på etapperna Lübeck -Travemünde - (RB 86), Lübeck-Hamburg (RE 8/80) och Lübeck-Puttgarden.

NAH.SH meddelar att kontraktet inkluderar gynnsamma villkor när det gäller inköp av rullande materiel, vilket medförde att DB kunde erbjuda ett attraktivt pris, "vilket i sin tur har gjort det möjligt för delstaten att beställa ytterligare tåg."

Detta kommer att möjliggöra förlängning av halvtimmestjänster mellan Neustadt i regionen Holstein och Travemünde Strand. Därigenom kan Travemünde Strand senare dra nytta av den ökade turtätheten när det gäller tjänster från Hamburg.

Neustadt - Puttgarden-linjen är en del av den framtida tunnelförbindelsen mellan Tyskland och Danmark över Fehmarn Bält.

En ny snabb service mellan Lübeck och Hamburg kommer att minska restiden till 38 minuter mellan de två städerna.

Tågen kommer att vara utrustade med rullstolsanpassade toaletter, ett multifunktionsområde för rullstolsburna och för barnvagnar.

Dessutom finns det Wi-Fi ombord, CCTV, ett elektroniskt sätesreserveringssystem, realtidsinformationssystem för passagerare och stickkontakter. Varje tågsätt kommer också att kunna ta upp till 36 cyklar.

De första tågen förväntas inleda en testserie i juni 2022, med planerad trafikstart i december 2022.

 

 

Annons

Annons

Annons