Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 21 2019
Senaste Nytt

"ATO mest profitabla innovationen ifråga om minskning av energiförbrukning"

Alstoms representant i Belgien Benoit Bienfait hävdar att ATO-systemet kommer att möjliggöra en minskning av energiförbrukningen för järnvägsföretagen från 12 till 45 procent beroende på resans längd. Foto: Creative Commons,
Alstoms representant i Belgien Benoit Bienfait hävdar att ATO-systemet kommer att möjliggöra en minskning av energiförbrukningen för järnvägsföretagen från 12 till 45 procent beroende på resans längd. Foto: Creative Commons,
Publicerad av
Markku Björkman - 27 mar 2019

- Energieffektivitet är den viktigaste faktorn när det gäller automatisk tågkontroll, ATO, berättade Benoît Bienfait, systemansvarig för Alstoms belgiska avdelningskontor, vid en presskonferens.

Alstoms representant kommer att informera mer detaljerat i ämnet vid RailTech Europe-konferensen i Utrecht i slutet av mars.

- Alla initiativ och innovationer är välkomna när det gäller att minska energiförbrukningen. ATO är ett av de mest lönsamma system som finns.förklarade, Benoît Bienfait,

I själva verket, berättade Bienfait, har tester som utförts med verkliga förare i en tågsimulator visat att energibesparingen skulle kunna bli så hög som 12 procent för interoperativa sträckor (30 kilometer mellan två stationer) och 45 procent för lokal körning (en till tre kilometer mellan två stationer)

Enligt honom minskar ATO energiförbrukningen och optimerar hastighetsprofilerna. För samma körtid finns det bra och mindre bra körsätt. ATO maximerar alltid omfånget så att det är möjligt att välja olika alternativ, bland annat ifråga om spårgraderingen.

- Faktum är att ETCS inte beaktar reaktionstiderna för föraren när det gäller säker beräkning av bromskurvan. I stället för att investera i tung infrastruktur kan infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag öka tågens turtäthet genom att istället tillämpa ATO , konstaterade Alstoms expert.

Installation av ATO kräver investeringar i speciella enheter och tekniker som också förbrukar energi.

Bienfait anser emellertid att dessa enheternas energiförbrukning inte är jämförbar med de vanliga tågens energianvändning.

- Nivån på förbrukning av tågtraktion är mycket högre än energiförbrukningen hos en dator, förklarade Benoît Bienfait.

Det är dock alltid intressant, enligt Bienfait, att minska antalet datorer ombord. ATO kan implementeras i en separat dator, i ETCS-dator eller i en TCMS-plattform. ATO kan anpassas efter tågets-, kundens- eller tågleverantörernas, ETCS:s, och TCMS:s krav, sade Benoît Bienfait.

Annons

Annons

Annons