Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Samtliga Tåg i Bergslagen får Wi-Fi

Wi-Fi ombord på samtliga Tåg i Bergslagen. Foto:  SJ
Wi-Fi ombord på samtliga Tåg i Bergslagen. Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 22 mar 2019

Nu kan alla som reser med Tåg i Bergslagen surfa ombord. Det står klart efter att installationen av Wi-Fi-utrustning nu genomförts på samtliga 28 tåg.

– Tillgång till stabilt trådlöst internet ombord har varit mycket efterfrågat bland våra resenärer. Tiden ombord ses i allt större utsträckning som kvalitetstid för resenärerna, något man vill använda till allt ifrån studier och nöjen till att arbeta ombord, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen

Redan idag har SJs resenärer möjlighet att surfa ombord på snabbtågen och dubbeldäckare, men också merparten av företagets lokdrivna regional- och InterCity-tågen. Sedan ett år tillbaka har ett intensivt arbete pågått med att installera internet ombord på samtliga 28 tåg inom Tåg i Bergslagens trafik.

– Som Europas mest digitala resebolag är det viktigt för oss att kunna erbjuda våra resenärer ett stabilt internet ombord på tågen. Vi ser det som en stark konkurrensfördel i takt med att samhället omkring oss blir allt mer uppkopplat, säger Martin Drakenberg, affärschef vid SJ.

Som resenär kan du göra allt ifrån att skicka mail, till att läsa nyheter och chatta på sociala medier ombord på tåget. För att möjliggöra en så pass rättvis fördelning av internet ombord finns det vissa begränsningar. För att inte ett fåtal storsurfande resenärer ska använda all tillgänglig kapacitet ombord tilldelas varje resenär en surfpott på total 200MB per resa. När surfpotten är nådd går det fortfarande att surfa, men till en mer begränsad hastighet.

Trots att SJs Wi-Fi-utrustning både är modern och erbjuder en god prestanda kan surfhastigheten för resenärerna variera av olika anledningar, bland annat beroende på hur väl mobiloperatörerna byggt ut sina mobilnät längs med spåren.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons