Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Järnvägstunnel mellan Spanien och Marocko undersöks

Ett alternativ vore en tre galleritunnel med två enkelriktad järnvägslinjer och ett service- och säkerhetsgalleri, som sträcker sig 37,7 km från Punta Paloma, 10 km utanför spanska Tarifa till Malabata nära marrockanska stadenTanger, varav 27,7 km ligger under havet. Det maximala djupet skulle då vara 300 meter. Den sistnämnda figuren dikterade att den här vägen skulle gynnas över den kortare delen mellan Cap Cirès och Punta Canales,14 km kust till land, där djupet når 900 meter. Bild: Lombardi
Ett alternativ vore en tre galleritunnel med två enkelriktad järnvägslinjer och ett service- och säkerhetsgalleri, som sträcker sig 37,7 km från Punta Paloma, 10 km utanför spanska Tarifa till Malabata nära marrockanska stadenTanger, varav 27,7 km ligger under havet. Det maximala djupet skulle då vara 300 meter. Den sistnämnda figuren dikterade att den här vägen skulle gynnas över den kortare delen mellan Cap Cirès och Punta Canales,14 km kust till land, där djupet når 900 meter. Bild: Lombardi
Publicerad av
Markku Björkman - 18 mar 2019

Spanien och Marocko undersöker möjligheterna att ansluta de två länderna via en interkontinental järnvägslinje. 

I en intervju med Anadolu Agency sa Marockos statssekreterare till ministern för utrustning, transport och logistik Mohamed Najib Boulif att båda länderna arbetar på en studie för den interkontinentala järnvägen. "Vi är nu på väg att fördjupa de tekniska studierna," sa han. 

Han tillade att företag från båda sidor arbetar "för att hitta det bästa sättet för en interkontinental järnvägslinje, och studien som är relaterad till havsdjupet kommer att föreslå ett antal möjliga alternativ." 

Spanien och Marocko, kommer att försöka avsluta studien om ett eller två år för att starta den "viktiga fasen", som är att leta efter investerare för att finansiera projektet, sa Boulif. 

Projektet stöttas av flera nordafrikanska grannländer, inklusive Mauretanien och Libyen. Den 31 januari lanserade den nordafrikanska unionen (Arab Maghreb Union) en kampanj för att attrahera utländska investerare för att renovera järnvägarna som förbinder Marocko, Algeriet och Tunisien. 

Boulifs tillkännagivande sammanträffade med det nyligen avslutade besöket av det spanska kungaparet i Marocko. Under tvådagarsbesöket talade båda sidor om att de skall stärka ländernas diplomatiska band med varandra. Spanien och Marocko undertecknade dessutom en överenskommelse på 11 punkter som täcker flera olika områden inklusive, energi, kultur och handel.

Källa: moroccoworldnews.com

 

 

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons