Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 22 2019
Senaste Nytt

Spansk företagarförening kräver järnväg mellan Malaga och Marbella

Två Spanska höghastighetståg och ett pendeltåg på Malagas järnvägsstation. Foto: Wikipedia, kredit: Terry Wha
Två Spanska höghastighetståg och ett pendeltåg på Malagas järnvägsstation. Foto: Wikipedia, kredit: Terry Wha
Publicerad av
Markku Björkman - 15 mar 2019

På Costa del Sol går många och hoppas på utbyggd tåglinje till Mijas Costa, Marbella, Estepona och Nerja. Marbella med nära 150.000 invånare är den enda spanska staden med fler än 100.000 invånare som inte har järnväg, skriver svenskspråkiga Costa del Sol-Magazinet.

En studie från företagarföreningen Seopan (Asociación de Empresas Constructoras y Concesionarias de Infraestructuras de España) visar att en järnväg till Marbella och Estepona skulle bidra till besparingar på 295 miljoner euro genom minskad restid. Föreningen listar järnvägsprojektet till Marbella som det viktigaste i Spanien.

Den nybildade gruppen åtar sig även att ansöka om EU-medel från olika fonder, europeiska investeringsbanken och från stora internationella investeringsgrupper.

I dagsläget finns det två pendeltågslinjer i provinsen Málaga. C-1 mellan Málaga och Fuengirola samt C-2 mellan Málaga och Álora. ”Tren Litoral”, Kusttåget är den plattform som bildades 2018 av Rotary i Málaga, Marbella och Estepona med hotellnäringen och flera byggherrar.

En utbyggnad av nuvarande pendeltågslinjen från Fuengirola till Marbella ses av de flesta som en omöjlighet. Orsaken är att turtätheten på linjen har nått max, det går helt enkelt inte att få in mer trafik på linjen.

Den har en turtäthet var tjugonde minut och en tredjedel av linjen saknar dubbelspår. Det går inte att bygga ut linjen med ytterligare spår eftersom bebyggelse ligger alltför nära.
Under 2017 hade linjen 10,5 miljoner passagerare. Om linjen skulle gå vidare till Marbella pekar prognoserna på cirka 36 miljoner användare.

Eftersom den nuvarande linjen mellan Málaga och Fuengirola är överbelastad så är det inte tal om någon förlängning i framtiden. I stället krävs en annan alternativ linje med större kapacitet mellan Málaga, flygplatsen och Marbella, skriver Costa del Sol-Magazinet.

 

Annons

Annons

Annons