Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Budgeten för Helsingfors nya spårvagnsprojekt godkändes

Spårjokern, som finansieras av städerna Helsingfors och Esbo, är en snabbspårväg mellan Kägeludden i Esbo och Östra centrum i Helsingfors. Foto: Helsingfors Stad
Spårjokern, som finansieras av städerna Helsingfors och Esbo, är en snabbspårväg mellan Kägeludden i Esbo och Östra centrum i Helsingfors. Foto: Helsingfors Stad
Publicerad av
Markku Björkman - 15 mar 2019

Helsingfors stadsfullmäktige godkände budgeten för nya spårvagnsprojektet Spårjokern. Den totala summan uppgår till 386 miljoner euro och av dem betalar Helsingfors 209 miljoner euro, skriver Hufvudstadsbladet.

Stadsfullmäktige beslöt också att godkänna planen för att bygga Spårjokerns depå till Kasberget. Kostnaden för depån uppgår till 69,4 miljoner euro. Helsingfors andel är 62,4 miljoner euro. Spårjokerns ursprungliga budget var 100 miljoner euro lägre än 386 miljoner.

En av orsakerna till förhöjningen, enligt HBL, är kostnader för gatuarbeten som inte beaktades tidigare. Spårjokern byggs genom att en alliansmodell tillämpas. I den sammanförs en beställarorganisation bestående av Helsingfors och Esbo städer samt de planerande och verkställande parterna till en organisation.

– Kritiska röster har höjts för att man inte ska göra samma misstag som man gjorde med västmetron. Alliansmodellen är ändå bra eftersom det leder till sanktioner om någon part missköter sig, säger fullmäktigeledamoten Björn Månsson.

I Esbo finns ännu intresse att konkurrensutsätta Spårjokern. Stadsstyrelsen beslöt förra veckan att bordlägga frågan om att godkänna budgeten.

 

Annons

Annons

Annons