Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

ÖBB beställer ytterligare 61 Vectron-lok från Siemens

Siemens Vectron i ÖBB:s tjänst. Bild: Siemens
Siemens Vectron i ÖBB:s tjänst. Bild: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 13 mar 2019

Österrikiska statliga järnvägsoperatören, ÖBB, har placerat en uppföljande order till Siemens för leverans av ytterligare 61 lokomotiv av typ 1293 Vectron med eldrift.

Denna order är en del av ett redan befintligt ramavtal för 200 stycken 6.4 megawatt starka lok, som ÖBB tecknade med Siemens i januari 2017. Loken ska kunna uppnå maximal hastighet på 160km/h.

Ramavtalet omfattar upp till 100 godslokomotiv av standardklass, 50 flersystemslok och 50 så kallade sista-mil -lok utrustade med en 1,8 megawatt stark dieselmotor.

Med sista-mil-lok avses lok som huvudsakligen körs med el och korta sträckor med diesel. Traditionellt används vid godstransport två typer av lokomotiv - det elektriskt drivna för fjärrtransporter och det dieseldrivna för sluttransporter på oelektrifierade banor och i kapillärnätet. Med ett duolok behövs inget lokbyte. Man sänker bara strömavtagaren, startar dieseln och kör vidare.

Den första fasta ordern på 30 ETCS-utrustade flersystemslok värd runt 120 miljoner euro överlämnades till ÖBB i mars 2018. Detta följdes några dagar senare av en andra order på 17 enheter. Dessa lok är certifierade för trafik i Österrike, Tyskland, Italien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Polen, Slovenien och Kroatien.

Annons

Annons

Annons