Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 21 2019
Senaste Nytt

Helsingfors järnvägsstation fyllde 100 år 

Centralstationen är också största stationen i Helsingfors tunnelbana, som kallas metro, följt av Sörnäs. Alla tunnelbanelinjer går via stationen. Det är lätt att byta från metron till fjärrtåg eller pendeltåg, metrostationen förbinds med centralstationen via en tunnel under jorden.: Wikipedia, kredit: Alvesgaspar
Centralstationen är också största stationen i Helsingfors tunnelbana, som kallas metro, följt av Sörnäs. Alla tunnelbanelinjer går via stationen. Det är lätt att byta från metron till fjärrtåg eller pendeltåg, metrostationen förbinds med centralstationen via en tunnel under jorden.: Wikipedia, kredit: Alvesgaspar
Järnvägsstationens huvudentre. Observera de massiva skulpturerna som föreställer fyra lampbärande gestalter. Foto: Creative Commons, kredit: Richard Mortel
Järnvägsstationens huvudentre. Observera de massiva skulpturerna som föreställer fyra lampbärande gestalter. Foto: Creative Commons, kredit: Richard Mortel
Publicerad av
Markku Björkman - 12 mar 2019

En av den finländska huvudstadens mest ikoniska byggnader öppnades för allmänheten den 5 mars 1919. Byggnaden med de fyra belysningsbärande och bistert blickande herrar designades av Eliel Saarinen. 

Helsingfors järnvägsstation har förnyats i flera omgångar. Under 1960-talet byggdes den underjordiska stationstunneln. De första övervakningskamerorna installerades år 1968. Det första elektriskt drivna tåget anlände till stationen 13 januari 1969. Efter provturen inleddes regelbunden eltågstrafik mellan Helsingfors och Kyrkslätt 26 januari.

År 1982 öppnades metrostationen Järnvägstorget under järnvägsstationen. År 2000 fick perrongerna äntligen ett glastak, vilket hade ingått redan i de ursprungliga planerna av Eliel Saarinen.

År 2003 togs nya affärsutrymmen i bruk i den renoverade västra flygeln och samma år öppnade ett Holiday Inn-hotell bredvid västra flygeln ovanför perrongerna 12-19. Hotellbygget föregicks av en allmän diskussion gällande arkitekturen i området. Då hotellet öppnade, måste spetsgardinerna bytas ut av stadsbildsskäl.

Det har skett flera olyckor på Helsingfors järnvägsstation under åren. En del tåg har bromsat för sent. Den höga olycksfrekvensen beror delvis på att stationen är en ändstation som ligger 8 meter lägre i höjd över havet än den föregående stationen, Böle, som ligger 3 kilometer norrut.

Drygt 400 000 passagerare använder Helsingfors järnvägsstation och tunnelbanestationen under centralstationen varje dag. 

Annons

Annons

Annons