Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Siemens visade upp första Vectron Dual Mode-loket

Prototyploket kommer att testas och certifieras under de kommande månaderna och Siemens planerar att börja sälja det när godkännandet är färdigt. Siemens anhåller nu om beställningar för det nya Vectron Dual Mode med leverans under fjärde kvartalet 2020. Foto: Siemens
Prototyploket kommer att testas och certifieras under de kommande månaderna och Siemens planerar att börja sälja det när godkännandet är färdigt. Siemens anhåller nu om beställningar för det nya Vectron Dual Mode med leverans under fjärde kvartalet 2020. Foto: Siemens
Vectrons nya Dual Mode lokomotiv. Illustration: Siemens
Vectrons nya Dual Mode lokomotiv. Illustration: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 12 mar 2019

Siemens presenterade sitt första nya Vectron Dual Mode lokomotiv för potentiella kunder på koncernens fabrik i Allach nära München den 11 mars.

Med beteckningen dual mode avses fordon med dubbla framdrivningssystem eller två användningsområden.

Konceptet för det nya hybridloket med 2,4 megawatts dieselmotor, alternativt 2 megawatts elektrisk drift och med fyra axlar, lanserades för första gången på järnvägsmässan InnoTrans i september 2018.

Siemens anser att det finns en stark efterfrågan på hybridlokomotiv i Tyskland och i grannländerna som Österrike. Mer än 700 dieseldrivna lokomotiv används för närvarande av godsoperatörer i Tyskland, många av dem sedan 40 år och upp till 80 procent används på redan elektrifierade linjer.

Enligt Siemens kan det nya Vectron Dual Mode minska tyska fraktoperatörernas energi- och underhållskostnader med upp till 53 procent och minska CO2-utsläppen med 950 ton per år jämfört med ett befintligt diesellokomotiv.

Vectron Dual Mode kommer att ersätta klass 247 Vectron DE, som är en ren dieselmodell i Tyskland och i en rad andra länder, även om Siemens principiellt kan fortsätta att erbjuda klass 247 till kunder utanför Tyskland om orderkvantiteten förblir ekonomiskt attraktiv.

Siemens utvecklade och byggde det första tyska klass 248 Vectron Dual Mode-loket på sex månader. Denna korta tillverkningsperiod, från koncept-till-prototyp, var möjlig eftersom Vectron Dual Mode använder den befintliga Vectron DE- plattformens nyckelkomponenter, såsom boggier, dragmotorer och motor av typ MTU 4000. Även om motorn används i Vectron Dual Mode uppfyller den EU:s utsläppsnorm.

Lokomotivet har en maximal hastighet på 160 km/h och väger 90 ton. Det har utrustats med en 2500-liters dieselbränsletank och det tyska PZB-signaleringssystemet, även om loket också är förberett för ETCS.

 

Annons

Annons

Annons