Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Endast Helsingfors duger för beslutsfattarna som utgångspunkt för Tallinn-tunneln

Tallinntunneln skulle bli en av de djupaste undervattenstunnlarna i världen. Djupast är Eiksundtunneln i Norge, som på sin lägsta punkt når 287 meter under havsytan: FINEST BAY AREA DEVELOPMENT
Tallinntunneln skulle bli en av de djupaste undervattenstunnlarna i världen. Djupast är Eiksundtunneln i Norge, som på sin lägsta punkt når 287 meter under havsytan: FINEST BAY AREA DEVELOPMENT
Publicerad av
Markku Björkman - 11 mar 2019

- En tunnel mellan Finland och Estland kommer inte att byggas med en station i Esbo. Endast Helsingfors duger för beslutsfattarna, skriver nyhetssajten Svenska YLE.

Av de tre alternativ Nylands (landskap i södra Finland) landskapsförbund hade att välja mellan dög bara Helsingfors-Tallinn alternativet. Företagaren Peter Vesterbackas vision om en bana mellan bägge städers flygplatser och Kägeludden i Esbo som mellanstation dög inte.

Landskapsförbundets styrelseordförande Markku Markkula från föreslog att samtliga tre linjeversioner skulle hållas kvar under förslagsrundan men han röstades ner med siffrorna 10-5.

I det tredje alternativet hade en mellanstation varit Ilmala.

Ruttalternativet där linjen dras genom Helsingfors centrum och Böle är enligt Nylands landskapsstyrelsen det enda som binder samman landets knutpunkter tillräckligt bra som en del av landets trafiksystem.

Företagaren Peter Vesterbacka kritiserar, enligt Svenska Yle, Nylands landskapsförbunds beslut om att Tallinntunneln ska gå under Böle och Helsingfors centrum. Vesterbacka vill själv bygga tunneln med kinesiska pengar och andra privata medel och säger att hans plan var att utreda vilket av fyra olika alternativ som skulle fungera bäst.

Annons

Annons

Annons