Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Deutsche Bahn beställer 100 tågsätt från Talgo

De första Talgo 230-tågsätten förväntas starta trafiken från och med 2023. Bild: Talgo
De första Talgo 230-tågsätten förväntas starta trafiken från och med 2023. Bild: Talgo
Publicerad av
Markku Björkman - 11 mar 2019

Deutsche Bahn har valt tillverkaren av rullande materiel Talgo, som leverantör av ny generations push-pull-tågsätt för att bedriva fjärrtrafik mellan större städer och internationella destinationer, meddelade Tysklands ledande järnvägsoperatör den 5 februari.

Efter ett internationellt anbudsförfarande tilldelade DB Fernverkehr Talgo ett ramavtal för upp till 100 tågsätt, vilket innebär en fast orderingång på 23 varuleveranser värda runt 550 miljoner euro.

Kombinerat med ett elektriskt lokomotiv och ett ospecificerat antal mellanvagnar, ska tågsätten utformas så att de kan arbeta med en maximal hastighet av 230 km/h.

Enligt DB Fernverkehr kommer de nya Talgo-tågen i första hand att användas på linjer mellan Berlin - Amsterdam, Köln - Westerland (Sylt) och Hamburg - Oberstdorf. Det krävs dock införande av Dual-system-kapacitet om tågen ska kunna fungera i Nederländerna, medan delar av de övriga två linjerna är ännu inte elektrifierade.

DB hade satte igång med en anbudsprocess 2017 för bildandet av en flotta nya intercitytåg med intentionen att ersätta koncernens åldrande bestånd av tåg som hade använts på de InterCity- och EuroCity-linjer, som inte betjänades av ICE-höghastighetståg.

De nya tågen skulle ha minst 485 platser och erbjuda samma komfortnivå som ICE-flottan, samtidigt som tåget är anpassat till förhållandena i Tyskland, Österrike och "övriga europeiska länder", inklusive Nederländerna.

- Vi observerar en uppmuntrande trend som fortsätter. Allt fler passagerare reser med våra ICE- och IC-tåg, säger DB-styrelseledamot för passagerartrafik Berthold Huber. Förra året rapporterade DB Fernverkehr mer än 145 miljoner passagerare, från 142 miljoner året innan.

I september 2018 godkände DB-styrelsen inköp av ytterligare 18 ICE4-tågsätt och 50 vagnar från Siemens som en del av ett investeringspaket på 1 miljarder euro som innefattar renovering av äldre tåg. DB engagerade sig därefter för ytterligare expansion av antalet tågsätt, som en del av dess så kallade fem-punkts prestationsförbättringsplan som presenterades för tyska regeringen den 17 januari 2019.

Annons

Annons

Annons