Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 21 2019
Senaste Nytt

Greater Anglias första långa Flirt testas i Norwich

Det nya 12-vagnståget levererades i februari från Schweiz till företagets stora underhållsdepå i Crown Point i Norwich. Fordonet testas under de närmaste månaderna och kommer att tas i bruk i slutet av april. Foto: Greater Anglia
Det nya 12-vagnståget levererades i februari från Schweiz till företagets stora underhållsdepå i Crown Point i Norwich. Fordonet testas under de närmaste månaderna och kommer att tas i bruk i slutet av april. Foto: Greater Anglia
Publicerad av
Markku Björkman - 11 mar 2019

Brittiska järnvägsoperatören Greater Anglia mottog nyligen företagets första långa persontåg. Detta 12 vagnar långa elektriskt bedrivna tåg av typ Flirt konstruerades och byggdes av schweiziska tillverkaren Stadler. I England har tåget försetts med beteckningen klass 745.

Det nya klass 745-tåget körs på Stansted Express-linjen som förbinder London Stansted flygplats med Liverpool Street Station, en terminal i London City.

- Vår första långa elektriska 12-vagnståg från Schweiz testas för närvarande och kommer att tas i bruk på vår Stansted Express-rutt senare i år, rapporterade Greater Anglia.

I början av oktober 2016 tecknade Abellio East Anglia (senare döpt till Greater Anglia) avtal med Stadler för att leverera 58 stycken elektriska tåg i olika variationer: 20 med 12 vagnar, 24 med 4 vagnar och 14 med 3 vagnar. Affären uppgår till 600 miljoner pund (mer än 700 miljoner euro). Leveransen av alla fordon kommer att slutföras 2019-2020.

Stadler producerar två typer av klass 745-enheter: 745/0 med sittplatser för 757 passagerare (10 fordon) och 745/1 för 767 passagerare (10 fordon). De beställda långa enheterna kommer att sättas in på både Stansted Express-rutten och London-Norwich Intercity- service.

Annons

Annons

Annons