Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Sträckan Berlin-München en förebild för en snabb Berlin-Amsterdam-service

Deutsche Bahns ICE Sprinter kör över bron i Truckenthal, i östra Tyskland. Foto: Wikipedia, kredit: Störfix
Deutsche Bahns ICE Sprinter kör över bron i Truckenthal, i östra Tyskland. Foto: Wikipedia, kredit: Störfix
Publicerad av
Markku Björkman - 07 mar 2019

- Järnvägsförbindelsen mellan Berlin och München är ett bra exempel för en snabb resmöjlighet mellan Amsterdam och Berlin, säger Jean Koulischer från Alstom, som levererade ERTMS-system för höghastighetståg på linjen Berlin-München.

 Efter att denna linje öppnades i december 2017, sjönk färdtiden mellan de två tyska städerna från sex till fyra timmar vilket ledde till en ökning av antalet passagerare med 200 procent.

Koulischer, som ansvarar för spårsäkerheten i Nordeuropa, kommer att ge en presentation på ERTMS-konferensen i samband med mässan RailTech Europe den 26 mars i Utrecht, Nederländerna.

De senaste åren har han varit involverad i olika projekt för Deutsche Bahn. Alstom levererade bland annat inbyggda enheter (OBU) för ICE på linjerna Frankfurt-Bryssel, Frankfurt-Paris, Frankfurt-Wien och Berlin-München. Företaget vann också fyra separata kontrakt för att transformera ett stort antal ICE-tåg till ERTMS.

Den snabba Berlin-München-sträckan, som är det senaste DB-projektet, enligt Koulischer, mötte sin rättvisa andel av problem innan det realiserades.

- Det var ett mycket komplext projekt, som startade redan 1991 som en del av det tyska Unity Transport Project. Komplexiteten berodde delvis på Tysklands fragmenterade federala regeringssystem, vilket innebar att man behövde ansöka tillstånd i varje liten kommun, och behandla omsorgsfullt eventuella resulterande invändningar. Följaktligen tog det ett decennium innan byggnadsarbetet kunde börja, berättar Koulischer för nättidningen RailTech.

- Mellan Öst- och Västtyskland fanns det då bara en tåglinje med maxhastighet på 80 till 100 kilometer i timmen, förklarar tågsäkerhetsexperten.

​​​​​​​- Den tyska regeringen beslutade att lägga en ny höghastighetslinje bredvid den befintliga linjen och göra den kompatibel med ERTMS. På grund av dessa förändringar var det möjligt att höja hastigheten till högst 250 kilometer i timmen, vilket innebär att resan kunde förkortas från cirka fyra timmar i stället för sex.”

Drygt 230 kilometer nytt spår anlades mellan München och Berlin. Resans totala längd är idag över 623 kilometer, med järnväg som leder över 27 broar och genom 27 tunnlar.

Siemens levererade ERTMS-systemet för infrastrukturen, och Deutsche Bahn valde Alstom för leverans av inbyggda enheter (OBU) för tågen.

- Det var modigt att välja en annan leverantör för tågen, men på grund av den erfarenhet som Alstom hade byggt upp genom att leverera ERTMS-systemen för andra ICE-sträckor, tilldelade DB kontraktet till Alstom 2014, säger Koulischer.

För att kunna påskynda byggandet av förbindelsen mellan Berlin och München måste projektledningen övervinna ett antal problem. På grund av klagomål och geografiska hinder på väg till staden Erfurt försenades byggarbetet med ett år. Som ett resultat steg de totala kostnaderna till tio miljarder euro, vilket var mycket högre än vad som ursprungligen var prognostiserat.

Och hur ser det ut idag?

Nu finns det 623 kilometer dubbelräls mellan den tyska huvudstaden Berlin och den bayerska metropolen München. Deutsche Bahns ICE Sprinter förbinder de två centra längs den nya höghastighetslinjen med en toppfart på 300 km/h. Restiden minskar därmed med 2 timmar till cirka 3:55 timmar. För jämförelse: Det vanliga ICE-tåget kör sträckan på 4:30 timmar.

På vägen stannar ICE Sprinter i städerna Halle, Erfurt och Nürnberg. Tre gånger om dagen startar ICE Sprinters i Berlin och München - klockan 6, 12 och 18. Detta möjliggör bekväma dagsturer.

Idag är sträckan Tysklands mest omtyckta. Med råge.

Annons

Annons

Annons