Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Idom kommer att konstruera två Rail Baltica-sträckor

Det första banavsnittet ligger i Litauen, den andra i Estland. Kontrakten med sammanlagt 13,8 miljoner euro, utan moms, kommer att undertecknas i slutet av mars. Bild: Rail Baltica Growth Corridor
Det första banavsnittet ligger i Litauen, den andra i Estland. Kontrakten med sammanlagt 13,8 miljoner euro, utan moms, kommer att undertecknas i slutet av mars. Bild: Rail Baltica Growth Corridor
Publicerad av
Markku Björkman - 07 mar 2019

Spanska teknik- och konsultföretaget Idom har blivit vinnare vid två järnvägsrelaterade upphandlingsförfaranden. Företaget tilldelades därmed uppdraget att utforma och övervaka byggandet av två Rail Baltica- sträckor.

Som entreprenör är Idom ålagt att leverera designtjänster för konstruktion av järnvägsunderbyggnad, överbyggnad och relaterade civila strukturer längs de utvalda delarna av Rail Baltica-projektet i Litauen och Estland.

Arbetena ska inledas inom 24 månader efter avtalets undertecknande. Under den här perioden kommer ingenjörsföretaget att genomföra områdesundersökningar längs Rail Baltics framtida järnväg, inklusive besiktning av teknik, framställa masterdesign och detaljerad teknisk design.

Dessutom kommer Idom att ansvara för designövervakning under byggnadsperioden.

- Vi är nöjda med det utvalda företagets erfarenhet och kvalitet. Idom är i stånd att delge oss av företagets kompetens när det gäller design av spanska höghastighetståg och -sträckor. Landet har det längsta höghastighetsnätet i Europa, och där ligger den högsta hastigheten på 310 kilometer i timmen, säger Rail Balticas VD Ignas Degutis.

Idom kommer att utforma den 78 kilometer långa järnvägssträckan mellan Kaunas och Ramygala i Litauen. Linjen kräver konstruktion av sju vägviadukter, 11 järnvägsviadukter, tre ekologiska konstruktioner och fyra järnvägsbroar.

Den litauiska sektionens design kostar omkring 7 miljoner euro (utan moms). Samtidigt uppskattas kostnaderna för den estniska delen till 6,8 miljoner euro. Detta banavsnitt, som byggs från Pärnu till Rapla, är 71 kilometer långt. Linjen omfattar 16 vägviadukter, sex järnvägsviadukter, nio djurpassager och fyra järnvägsbroar.

Annons

Annons

Annons