Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 20 2019
Senaste Nytt

Bristols MetroWest kan förlängas till Gloucester och Westbury

Lokala transportadministratörer för kampanj för Bristols spårnät MetroWest. Från vänster till höger - Anthony Negus, Tim Kent - från Bristol stadsfullmäktige, Brian Allinson - South Gloucestershire Council och James White - West of England Partnership. Foto: Creative Commons, Källa: Press Lansering av Greater Bristol Metro Rail.
Lokala transportadministratörer för kampanj för Bristols spårnät MetroWest. Från vänster till höger - Anthony Negus, Tim Kent - från Bristol stadsfullmäktige, Brian Allinson - South Gloucestershire Council och James White - West of England Partnership. Foto: Creative Commons, Källa: Press Lansering av Greater Bristol Metro Rail.
Publicerad av
Markku Björkman - 06 mar 2019

Brittiska tågoperatörerna Great Western Railway och Network Rail är uppenbarligen angelägna om att förverkliga nya planer för Bristols tunnelbanelinje MetroWest.

MetroWest, tidigare känd som Greater Bristol Metro, är ett projekt som går ut på att förbättra spårbundna transporter i Bristol och den omgivande regionen. Projektet presenterades för första gången vid konferensen First Great Westerns Stakeholder Event i mars 2008.

Syftet med projektet är att utveckla järnvägsservice genom centrala Bristol, som också kommer att tjäna den omgivande Englands västliga region.

Kampanjorganisationen Transport för Greater Bristol, stöder aktivt förslaget, liksom regionens fyra ansvariga myndigheter. Trafiken förväntas börja 2019 för fas 1 och 2021 för fas 2.

Nu anser många, både invånare och planerare, att förbindelsen skulle kunna förlängas även till städerna Gloucester och Westbury. En sådan plan skulle mottas positivt av lokala transportchefer.

 Diskussioner om förlängningen av linjen fortsätter. Förra året meddelade regeringen att den skulle ”återkomma till järnvägsprojektets fas tre" för att förbättra förortstågstjänster till Bristol.

Debatten handlar om att förlänga MetroWest-nätet med en 48,2 kilometer lång linje via Yate till Gloucester i norr och en 25 kilometer lång bansträcka från Bath till Westbury.

Infrastrukturdirektören, David Carter, från WECA, sade att hans företag arbetar redan med Network Rail för att avtala om nödvändig infrastruktur.

- Men vi måste se till att vi arbetar inom kostnadsramen när det gäller både MetroWest 1 och 2. Förlängningsbeslutet meddelas dock tidigast under juni-juli 2019, förklarade David Carter.

Om planerna fortskrider, kommer MetroWest också att bygga två nya järnvägsstationer i Ashley Down och Henbury.

Annons

Annons

Annons