Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Tjeckiska CZ Loko slutför ČD:s lokbeställning

Effishunter 300 i arbete i Tjeckiska Republiken. Foto: CZ LOKO
Effishunter 300 i arbete i Tjeckiska Republiken. Foto: CZ LOKO
Publicerad av
Markku Björkman - 06 mar 2019

Tjeckiska tillverkaren av rullande materiel CZ LOKO levererade i slutet av februari de sista 12 loken av en tidigare order till det tjeckiska järnvägsbolaget, ČD, och fullföljde därmed ett kontrakt på 10,5 miljoner dollar som undertecknades i september 2017.

De levererade lokomotiven av typ EffiShunter 300 rekvirerades av ČD för att ersätta ett stort antal äldre klass 714- fordon, som byggdes i mitten av 1990-talet, och som är defekta eller felkonstruerade.

De nya lokomotiven används i hela Tjeckiska Republiken vid stora järnvägsnav, däribland Prag, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Pilsen och Ústí nad Labem.

- Den största fördelen för operatören är lokens höga tillförlitlighet, säger CZ:s försäljningschef, Jan Kutálek.

- De sparar också cirka 40 procent av bränslet och är billiga att underhålla.  Invånarna som bor nära järnvägen kommer att uppskatta ljudreduceringen och överensstämmelsen med EU:s strängaste gränsvärden enligt utsläppsförordningen Steg IIIB, understryker Kutalek.

EffiShunter 300 konstruerades av tillverkaren CZ Loko som sortimentets minsta lok. Detta två-axellokomotiv är utrustat med en CAT- motor på C13 328 kilowatt med högsta hastighet på 60 kilometer i timmen.

På grund av sin låga höjd kan EffiShunter 300 också användas i tunnelbanor och på andra specialbanor - en funktion som förra året hjälpte CZ Loko till att ge loktillverkaren ett kontrakt från Warszawas tunnelbana.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons