Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 22 2019
Senaste Nytt

Första nya Stansted Express-tåget levererat

Greater Anglia Stansted Express- service startar mellan London Liverpool Street och Stansted Airport med Stadlers nya elektriska Flirt EMU:er. Foto: Tågoperatören Greater Anglia, kredit: Nick Strugnell.
Greater Anglia Stansted Express- service startar mellan London Liverpool Street och Stansted Airport med Stadlers nya elektriska Flirt EMU:er. Foto: Tågoperatören Greater Anglia, kredit: Nick Strugnell.
Publicerad av
Markku Björkman - 01 mar 2019

Leveransen av Stadlers pendeltåg av typ Flirt startade nyligen till Greater Anglia Stansted Express- linjen mellan London Liverpool Street och flygplatsen Stansted.

Samtliga tio tåg med effekt på 25 kV 50 Hz och av klass 745/1 för Stansted Express-tjänsten är tekniskt liknande de enheter som Greater Anglia har beställt för Londons interna järnvägsförbindelse till Norwich.

Tågen ska nu genomgå säkerhets- och prestandatest innan den godkänns för passagerartjänst.

De luftkonditionerade interiörerna i tågsätt med 12-vagnar har sitsuttag och USB-uttag, gratis wi-fi och informationsskärmar för passagerare. Till skillnad från tåg mellan städerna har flygplatstågen ingen buffé eller säten av första klasskvalité, men vagnarna kommer att utrustas med extra rymliga bagagehållare.

Franchiseägaren Abellio håller på med att ersätta för närvarande hela Greater Anglia-flottan. Stadler levererar totalt 58 elektriska och elektrodieseltåg av typ Flirt UK i klasserna 745 och 755, som finansieras av Rock Rail East Anglia joint venture av Rock Rail, Aberdeen Standard Investments och GLIL Infrastructure. Dessutom tillverkar Bombardier Transportation's Derby-fabrik 111 stycken klass 720 Aventra-EMU:er, finansierade av Angel Trains.

De nya tågsätten förväntas börja passagerartransporterna från och med mitten av 2019. 

 

 

Annons

Annons

Annons