Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Elektrifieringen av sträckan mellan Paris - Troyes börjar i april

Infrastrukturföretaget Systra elektrifierar järnväg i Frankrike. Foto: Systra
Infrastrukturföretaget Systra elektrifierar järnväg i Frankrike. Foto: Systra
Publicerad av
Markku Björkman - 19 feb 2019

Franska infrastrukturföretaget SNCF Network meddelade den 19 februari att omfattande arbeten kommer att påbörjas i april i samband med elektrifieringen av järnvägssträckan mellan Paris – Troye.

Ett 38,3 kilometer långt avsnitt mellan Paris Est och Gretz-Armainvilliers är redan elektrifierat med 25 kV 50 Hz AC- spännkraft och används för Paris RER Lines E-tjänster.

Fas 1 av projektet inbegriper elektrifiering av 72 kilometer järnväg längs Gretz - Nogent-sur-Seine-korridoren, tillsammans med 7 kilometer parallellspår mellan Longueville och Provins.

Förberedande arbeten startade i december 2016 och fas 1 beräknas vara färdig senast i september 2021.

Fas 1 kommer att möjliggöra införandet av nya EMU-tåget av klass Z50000 Francilien EMU längs Transilien-service från Paris Est till Provins.

Bi-mode klass B85000 inter-city-tåget med multipelaggregat, som introducerades på Paris-Troyes - Belfort-service 2017, kommer att kunna bedrivas med elkraft på nya sträckan till Nogent-sur-Seine.

På fas 2 börjar preliminära arbeten i juni. Den avser 56 kilometer av järnvägskorridoren mellan Nogent-sur-Seine-Troyes.

Projektet, som kommer att kosta cirka 320 miljoner euro finansieras av den franska staten, regionen Ile-de-France och Grand Est och åtta kommunfullmäktige.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons