Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 20 2019
Senaste Nytt

DB: Tio års tjänst till Kina, en framgångsberättelse

 Trafiken på väg- och järnvägsnätet på den euro-asiatiska korridoren växer stadigt och volymerna har under de senaste 16 åren ökat från 71 505 teu till 638 828 teu. Penetrering i EU sker via korridorerna Northern Axis, Skandinavien-Medelhavet, North Sea Baltic, Rhine-Donau och Medelhavet. Foto: DB
Trafiken på väg- och järnvägsnätet på den euro-asiatiska korridoren växer stadigt och volymerna har under de senaste 16 åren ökat från 71 505 teu till 638 828 teu. Penetrering i EU sker via korridorerna Northern Axis, Skandinavien-Medelhavet, North Sea Baltic, Rhine-Donau och Medelhavet. Foto: DB
Publicerad av
Markku Björkman - 11 feb 2019

Enligt Deutsche Bahns styrelsemedlem Doll är den trans-Eurasiska korridorns tillväxt en framgångssaga. Samtidigt har en DB-enhet öppnats för godstransporter till och från Kina för fler produkter och tjänster.
Från en till drygt 3 600 tåg på tio år: Tågtjänsten till Kina har vuxit snabbt under decenniet sedan det började, och det fortsätter att växa. Antalet containrar som transporteras mellan Europa och Asien har visar en jämn ökning. Deutsche Bahn gör enligt egen utsago stora framsteg mot sitt mål att transportera 100 000 standardbehållare per år 2020. Transporterna npdde 90 000-gränsen 2018.

DB har etablerat en ny enhet, DB Cargo Eurasia, för att kunna forsla mer gods mellan Europa och Asien på längre sikt. Den nya enheten kommer att driva service till och från Kina och hanterar alla relaterade aktiviteter i koncernen. Ett särskilt kontor öppnade i Shanghai i augusti 2018 för detta ändamål.
 
 

Annons

Annons

Annons