Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 20 2019
Senaste Nytt

Holland höjer turtätheten för passagerartåg

Typiskt holländskt tåg på järvägstationen i Amsterdam. Foto:besthqwallpapers
Typiskt holländskt tåg på järvägstationen i Amsterdam. Foto:besthqwallpapers
Publicerad av
Markku Björkman - 07 feb 2019

Holländska tåg kommer att koppla samman nio stora holländska städer var 10: e minut före år 2040 enligt planer som presenterades av holländska statssekreteraren vid landets Infrastrukturministerium, Stientje van Veldhoven, den 6 februari.

Planen som presenterades under titeln ”Public Transport Future Vision for 2040” är en effektiv utvidgning av samma högfrekventa inter-city-koncept tillämpades längs järnvägssträckan Amsterdam-Utrecht-Eindhoven i december 2017.

Vid 2040 kommer den högfrekventa cirkellinjen att gå igenom stadsdelen Randstad i Amsterdam och städerna Haag, Rotterdam, Utrecht samt Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven och Breda.

Regeringen säger att planen har utarbetats till följd av en prognos som ger anvisning om en ökning av efterfrågan på kollektivtrafik upp till 40 procent i stadsområden under de närmaste 20 åren.

Viktigaste järnvägsstationerna i de berörda städerna kommer att utvecklas till centrala nav för kollektivtrafiken i syfte att förbättra förbindelserna mellan städerna.

Planen välkomnades visserligen av Pier Eringa, VD:n för ledande infrastrukturföretag ProRail, men han uppmanade politikerna att vara ännu mer ambitiösa och fixera ringlinjens iordningställande till året 2030, vilket återspeglar ökningen av både järnvägs- och vägtrafik under det närmaste decenniet.

Van Veldhoven säger att tåget måste vara det klara alternativet när det gäller resor till grannländerna år 2040 och regeringen är särskilt angelägen om att förbättra förbindelserna till Tyskland.

- Från Rotterdam är man redan i centrala Paris på tre timmar, säger van Veldhoven. - Det som saknas är en snabb och högkvalitativ järnvägsanslutning med vår viktigaste handelspartner.

Statssekreteraren säger att hon vill studera hur Randstad i Amsterdam kan anslutas till det tyska höghastighetsnätet och planerar att diskutera frågan senare i år med den nya EU-kommissionären för transport.

- Randstad ska anslutas till London och Paris med 1-timmars höghastighetstjänster år 2040. Och då ska det också bli möjligt att resa med tåg till Bryssel på en halv timme, förklarar Van Veldhoven

Annons

Annons

Annons