Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Lanserar nytt övervakningssystem för järnvägen

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.
Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.
Publicerad av
Peter Höök - 05 feb 2019

Att det görs för lite förebyggande underhåll av järnvägen leder till att en stor kostnad läggs på akuta åtgärder. Det handlar om kritiska skador på signal- och elanläggning, spår och spårväxlar, tunnlar eller broar. Den årliga kostnaden för järnvägsunderhåll har eskalerat från 3 miljarder år 2000 till dryga 8 miljarder år 2018 – en ökning på över 250%.

– Idag ligger tågförseningarna på en oacceptabel nivå. Människor kan inte lita på att de ska komma fram i tid eller på att tågresan ens kan vara säker. Vi vill att man ska kunna upptäcka avvikelser i tid, för att möjliggöra förebyggande underhåll innan det sker något som blir akut eller direkt farligt. Därför har vi under de senaste åren utvecklat en tjänst som är enkel att installera på vanliga tåg och som visar avvikelser på järnvägen i realtid online – varje dag, säger Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Svenska D-Rail har vunnit flera internationella priser för sin banbrytande övervakningstjänst, där de erbjuder kompletta AI-lösningar för realtidsövervakning av vilket järnvägsnät som helst. Tjänsten kommer att lanseras på den globala marknaden den 12 februari och förväntas göra järnvägar säkrare runt om i världen.

– Genom att möjliggöra förebyggande underhåll i tid kommer användare av tjänsten kunna spara oerhört mycket pengar, samtidigt som människor kommer kunna räkna med att komma fram i tid när de tar tåget, säger Christoffer Hamin.

D-Rail installerar snabbt och enkelt sina sensorer på några vanliga tåg som kör de sträckor som kunden vill undersöka. Övervakningstjänsten tillhandahålls online i realtid och kunden kommer att få träffsäkra analyser dagligen, samt akuta larm om eventuella avvikelser. Christoffer Hamin fortsätter; 

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons