Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 21 2019
Senaste Nytt

SBB presenterar moderniserade IC2000-tåg

En av de första moderniserade IC2020AB-vagnarna. Renoveringen omfattar också en genomgripande teknisk granskning och nya exteriörfärger. Foto: SBB
En av de första moderniserade IC2020AB-vagnarna. Renoveringen omfattar också en genomgripande teknisk granskning och nya exteriörfärger. Foto: SBB
Fordonen kompletteras med LED-belysning, ljusare inredning, nya säten och mattor. Strömuttag har integrerats direkt i de nya sätena, medan business klass har utrustats med arbetsplatser, wi-fi, och ladduttag för mobiltelefoner. Foto:SBB
Fordonen kompletteras med LED-belysning, ljusare inredning, nya säten och mattor. Strömuttag har integrerats direkt i de nya sätena, medan business klass har utrustats med arbetsplatser, wi-fi, och ladduttag för mobiltelefoner. Foto:SBB
Publicerad av
Markku Björkman - 04 feb 2019

Schweiziska statliga järnvägsbolaget (SBB) invigde nyligen två första renoverade IC2000- tågsätt vid företagets Olten-anläggning.

Tågets vagnar var de första två av 341 vagnar som moderniseras som en del av ett saneringsprojekt som förväntas kosta 302 miljoner dollar.

SBB meddelar att IC2000:s vagnar, som ursprungligen levererades av ett konsortium bestående av Bombardier och Alstom mellan åren 1997 och 2004, transporterar idag omkring 180 000 passagerare dagligen.

Efter moderniseringen kommer samtliga vagnar att vara fullt funktionsdugliga för ytterligare 20 års drift.

Fönsterrutorna är utformade för bättre mobilmottagande i tåget och för framtida telekommunikationsutvecklingar som 5G.

Ytterligare säkerhetsfunktioner som passagerar- och brandlarmsystem installeras också i vagnarna.

Moderniseringen av varje vagn varar åtta veckor och SBB arbetar för närvarande med upp till 14 vagnar samtidigt på företagets Oltenfabrik.

Totalt kommer 32 000 nya säten att uppstoppas, 40 kilometer mattor läggas och mer än 120 ton färg sprutas och bestrykas innan allt är färdigt.

Annons

Annons

Annons