Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, apr, 21 2019
Senaste Nytt

Tjeckiska och österrikiska transportministrar för snabbare gränsöverskridande järnvägstrafik

Tjeckiska tågoperatören CD:s pendolino på väg. Foto: CD
Tjeckiska tågoperatören CD:s pendolino på väg. Foto: CD
Publicerad av
Markku Björkman - 30 jan 2019

Ett förslag om att minska restiderna för internationella passagerartjänster mellan Tjeckien och Österrike diskuterades nyligen vid ett möte mellan den tjeckiska transportministern Dan Ťok och hans österrikiska kollega, Norbert Hofer, i Prag.

De två ministrarna enades om att restiden på linjen mellan Prag och Linz skulle förkortas ner till mindre än fyra timmar.

För närvarande tar resan med de snabbaste tågen mellan den tjeckiska huvudstaden och Österrikes tredje största stad runt 4 timmar och 10 minuter, trots moderniseringen av sträckan mellan Prag och České Budĕjovice.

Nu har parterna beslutat att minska antalet stopp på linjen och sätta in tjeckiska järnvägsbolaget, CD:s multisystemlok av klass 380 vilket eliminerar behovet av lokomotivbyten vid gränsen.

Tjeckiska infrastrukturförvaltaren SŽDC sade redan år 2014 att en 3 timmars och 45 minuters resa mellan Prag och Linz skulle vara möjlig i slutet av årtiondet.

Moderniseringen av linjen Wien - Brno förväntas starta 2021. Linjen från Wien till gränsen vid Břeclav kommer att uppgraderas till 160 km/h, med högsta hastighet på 200 km/h längs vissa delar av sträckan. Österrike har budgeterat 650 miljoner euro för detta projekt.

Annons

Annons

Annons