Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 16 2019
Senaste Nytt

Alstom och Eversholt Rail utvecklar vätgaståg för Storbritannien

Alstom och Eversholt Rail har presenterat designen av ett nytt vätgaståg för den brittiska marknaden. Tåget, med namnet, Breeze, avsöndrar bara vattenångor utan skadliga utsläpp. Foto: Alstom
Alstom och Eversholt Rail har presenterat designen av ett nytt vätgaståg för den brittiska marknaden. Tåget, med namnet, Breeze, avsöndrar bara vattenångor utan skadliga utsläpp. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 10 jan 2019

Franska teknikföretaget Alstom och brittiska tillverkaren av rullande materiel Eversholt Rail har presenterat ett koncept för Storbritanniens första vätgaståg. Fordonet är en uppgraderad version av eldrivna tåget av klass 321 som trafikerar på landets järnvägsnät sedan 1988. Det renoverade tåget med smeknamnet "Breeze" kommer att lanseras i Storbritannien redan 2022.

Moderniseringen av klass 321-tågen kommer att ske på Alstoms anläggning i Widnes. År 2040 vill den brittiska regeringen avlägna alla dieseltågen från landets spårnät och ersätta dem med vätgaståg.

- Vätgasteknik är en spännande innovation som har potential att förvandla vår järnväg, göra resan renare och grönare genom att ytterligare minska koldioxidutsläppen. Vi jobbar med industrin för att fastställa på vilket sätt ett vätgaståg kan spela en viktig roll i framtiden, vilket ger bättre service på landsbygden och mellan städerna, konstaterade Storbritanniens järnvägsminister Andrew Jones.

Klass 321-tågen kommer att bli de första ekipagen som konverteras till vätedrift. Tidigare gjorde Storbritannien en rad försök att starta vätgasdrivna tåg. De flesta försök var dock rent experimentella. Därmed blir "Breeze" Storbritanniens första vätgasdrivna tåg med regelbunden service.

 

Annons

Annons

Annons