Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 27 2019
Senaste Nytt

China Railway börjar använda förarlösa höghastighetståg år 2022

Ett kinesiskt Fuxing CR400AF-tåg som väntar på avgång vid Peking South Railway Station. Foto: Wikipedia, Kredit: N509FZ
Ett kinesiskt Fuxing CR400AF-tåg som väntar på avgång vid Peking South Railway Station. Foto: Wikipedia, Kredit: N509FZ
Publicerad av
Markku Björkman - 09 jan 2019

China Railway startar regelbunden trafik med förarlösa höghastighetståg från och med 2022. Dessa automatiska och supersnabba tåg kommer att betjäna linjen mellan Peking och Zhangjiakou, två städer, som är värdar för 2022-års vinter-OS. Tågen kommer att kunna köra med hastigheter på runt 350 kilometer i timmen.

Implementeringen av automatiserad tågoperation (ATO) kommer att genomföras i två steg. Vid första fasen kommer en förare att stanna kvar i kabinen och styra tåget under resan. Om något går fel, kommer han eller hon att ta över och driva tåget manuellt. Det andra steget inleds cirka tio år senare genom att tågföraren avskaffas helt.

ATO-systemet testades framgångsrikt mellan juli och september 2018 på Peking-Shenyang-linjen. De självkörande testtågen avverkade mer än 186 000 kilometer under 94 dagars testserie. Tidigare testade Kinas järnväg ATO-systemet på två linjer i Pearl River Delta-regionen i södra Kina. Proven utfördes av en äldre generation av testtåg på hastigheter runt 200 kilometer i timmen.

- Ett automatiskt förarlöst system ska kunna förbättra säkerheten för tåg som körs på höghastighetssträckor, jämfört med mänskliga förare som kan få plötsliga hälsoproblem eller ignorera säkerhetsåtgärder vid körning, förklarade en ledande järnvägsexpert och professor vid Shanghai Tongjis universitet för tidningen Sun Zhang Global Times.

För den automatiska verksamheten kommer China Railway att använda så kallade ”bullet-train” av typ Fuxing som har utvecklats av Bombardier Sifang Transportation, ett joint venture av CRRC och Bombardier Transportation.

Den första Fuxing CR400AF-enheten presenterades i juni 2015. Den nådde en maximal hastighet på 420 kilometer i timmen under en provfärd på höghastighetslinjen mellan Zhengzhou-Xuzhou i juli 2016.

Fuxing-tågen började trafikera regelbundet mellan städerna Dalian och Harbin i augusti 2016. I juni 2017 debuterade de på Peking-Shanghai-linjen som därmed minskade resan mellan två kinesiska storstäder till 4,5 timmar. Fuxing-enheterna körs normalt med en hastighet på 300-350 kilometer i timmen.

Annons

Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter
Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter

Bayerska BOB hyr sju Flirts till Berchtesgaden-linjen

"hyrestid upp till 15 år"

Transdevs bayerska dotterbolag, BOB, har tecknat avtal med leasingbolaget Alpha Train för sju...

Annons

Annons