Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jan, 17 2019
Senaste Nytt

Brittiska Great Western förlänger elektrisk drift västerut

Great Westerns elektriska tåg, sammanställt av enheterna 387148 och 387135, lämnar Maidenhead för Paddington under den andra veckan av tågets elektriska service. Foto: Wikipedia, kredit: Geof Sheppard
Great Westerns elektriska tåg, sammanställt av enheterna 387148 och 387135, lämnar Maidenhead för Paddington under den andra veckan av tågets elektriska service. Foto: Wikipedia, kredit: Geof Sheppard
Publicerad av
Markku Björkman - 02 jan 2019

Brittiska tågoperatören Great Western Railway (GWR) förlängde eltågstjänsterna västerut från Swindon till Bristol Parkway och från Reading till Newbury den 31 december 2018 efter infrastrukturföretaget Network Rails fullbordade elektrifiering av dessa två sträckor.

Första GWR-tåget med elektrisk drift anlände till Bristol Parkway den 31 december.

Därmed kan Inter-City Express-tågen av GWR klass 800 bi-mode färdas med elektrisk drift mellan London Paddington och Bristol Parkway och klass 387 Electrostar EMU:er, som ersätter dieseltåg, kan nu utföra passagerartransporter mellan Reading och Newbury.

Elektrifieringsarbetet måste dock fortfarande slutföras mellan Swindon och Chippenham och från Bristol Parkway till Cardiff Central.

Elektrifiering utanför Cardiff till Swansea avbröts 2017, när elektrifieringen av banan från Chippenham och Bristol Parkway till Bristol Temple Meads gav upphov till oväntad höga kostnader för Great Western Main Line-programmet från 847 miljoner pund till 2,8 miljarder pund.

Annons

Annons

Annons