Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 27 2019
Senaste Nytt

São Paulo sätter fokus på fortsatt järnvägsutbyggnad

São Paulo, som ligger i Brasiliens rikaste delstat, har även landets största järnvägstransportnät. Foto: Creative Commons, kredit Arquivo-ANPTrilhos
São Paulo, som ligger i Brasiliens rikaste delstat, har även landets största järnvägstransportnät. Foto: Creative Commons, kredit Arquivo-ANPTrilhos
Publicerad av
Markku Björkman - 02 jan 2019

Staden São Paulo investerar mer för utvidgningen av järnvägsnätet i stadens metropolområde genom att bygga flera nya spårvagns- och pendeltågslinjer.

Förutom en ny president framröstades nyligen även en rad nya brasilianska beslutsfattare i val för de federala och statliga lagstiftande organ, inklusive statsguvernörer.

Staden São Paulo, som ligger i Brasiliens rikaste delstat och som har det största järnvägstransportnät, valdes João Doria från det ansvariga socialdemokratiska partiet, som har varit i makten där i 24 år. Doria blev vald för en ytterligare fyraårsperiod.

Trots budgetbegränsningar efter den senaste ekonomiska krisen fortsätter järnvägsutveckling att vara en av Doria-regeringens prioriteringar och administrationen sätter därmed fokus på expansion genom offentligt-privata partnerskap.

Den nya guvernören vill påskynda arbetet som redan är igång i São Paulo Metro och inom Paulista Metropolitan Trains Company CPTM:s förortsnät, samt genomföra nya projekt för att utöka kapaciteten och modernisera befintliga linjer.

Programmet förordar också byggandet av nya lätta järnvägslinjer i större storstadsregioner utanför São Paulo och införandet av en transitsträcka mellan São Paulo, Campinas och Americana.

Annons

Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter
Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter

Bayerska BOB hyr sju Flirts till Berchtesgaden-linjen

"hyrestid upp till 15 år"

Transdevs bayerska dotterbolag, BOB, har tecknat avtal med leasingbolaget Alpha Train för sju...

Annons

Annons