Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Holländska tåg kan köras på batterier från och med 2025

Alstom genomförde i år den första lyckade provkörningen i 80 km/h med världens enda bränslecelltåg Coradia iLint på sin egen testbana i Salzgitter i Tyskland. Bild: Aldino Pavone / Alstom
Alstom genomförde i år den första lyckade provkörningen i 80 km/h med världens enda bränslecelltåg Coradia iLint på sin egen testbana i Salzgitter i Tyskland. Bild: Aldino Pavone / Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 07 dec 2018

I år inledde Alstoms bränslecelldrivna iLint-tåg passagerartransporterna i norra Tyskland.

Nu hyser även nederländska regionala kollektivtrafikföretag hopp om att kunna införa batteridrift på järnvägen.

Inom ett par år räknar man med att tåg i nederländska regionerna Friesland och Groningen kommer att kunna färdas med batterier.

Det är ingenjörsföretaget Ricardo och konsultbolaget Arcadis, som har undersökt ett brett utbud av alternativ inom detta område.

De har kommit till fram till att det är möjligt att konstruera en kombination av laddningsstationer vid järnvägsstationer. Företagen räknar med att batteridriften kan starta inom fem till sju år.

- Vi har undersökt ett brett utbud av befintliga tåg samt tåg under utveckling samt olika varianter av batteri- och laddningsteknik, inklusive den senaste utvecklingen i Tyskland, där man börjar använda bränslecellståg nästa sommar, säger Martijn Wolf, hållbarhetskonsult vid företaget Ricardo, till tidskriften The Engineer.

Bombardier har levererat det enda batteridrivna tåget hittills, som körs i kommersiell trafik.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...