Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Gratis tåg och buss i hela Luxemburg

Luxemburgiskt lokomotiv ur serie 4000 -DB BR 185.1. vid stationen i huvudstaden Luxemburg. Foto: Järnvägsbolaget CFL
Luxemburgiskt lokomotiv ur serie 4000 -DB BR 185.1. vid stationen i huvudstaden Luxemburg. Foto: Järnvägsbolaget CFL
Publicerad av
Markku Björkman - 06 dec 2018

Åtgärden förväntas skydda miljön och minska enorma trafikstockningar. Varje dag pendlar cirka 400 000 personer till arbete i Luxemburg, som är huvudstaden i Luxemburg. En stor del av pendlarna kommer från grannländerna, Tyskland, Frankrike och Belgien.

Den tunga trafiken bidrar till en av de värsta trafikstockningarna i världen och till hälsofarlig luftkvalité.

Därför beslutade Luxemburgs nyligen valda regering ta till radikala metoder. Från och med sommaren blir det gratis att ta bussen, spårvagnen eller tåget i Luxemburg. Därmed blir hertigdömet det första landet i världen, som avskaffar avgiften för biljetterna inom kollektivtrafiken.

Det är redan gratis för alla under 20 år att resa med buss och tåg i Luxemburg och för endast 15 kronor kan en vuxen köpa en biljett som varar två timmar - nog för de flesta resor i landet som består av en areal mindre än Fyn.

Fri kollektivtrafik har diskuterats och testats i olika delar av världen för att bekämpa trängsel och för att skydda miljön.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons