Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Vitryssland köper trettio el- och tjugo dieseldrivna tågsätt

Stadlers Flirt i Minsk. Vitrysslands nationella järnvägsbolag, Belarusian Railway, planerar att ansluta huvudstaden Minsk till alla regionala nav med ny rullande materiel under de närmaste två åren. Foto: Wikimedia, kredit: Tumash
Stadlers Flirt i Minsk. Vitrysslands nationella järnvägsbolag, Belarusian Railway, planerar att ansluta huvudstaden Minsk till alla regionala nav med ny rullande materiel under de närmaste två åren. Foto: Wikimedia, kredit: Tumash
Publicerad av
Markku Björkman - 06 dec 2018

Vitrysslands statliga järnvägsoperatör har för avsikt att köpa trettio el- och tjugo dieseldrivna tågsätt fram till 2025, enligt nyhetsbyrån Belarus Telegraph Agency (BelTA).

De flesta av tågen kommer enligt planerna att sättas in på regionala och interregionala linjer samt på sträckor i Minsk och dess utkanter.

Vissa tågsätt kommer dessutom att användas på internationella linjer. Ett tiotal tåg levereras av Stadlers dotterbolag i Vitryssland.

- För närvarande samarbetar vi med Stadler Minsk, som är Stadlers dotterbolag i Vitryssland. Leveransen, som gäller tio eldrivna 4-vagnars tågsätt förväntas inleda trafiken på interregionala och internationella linjer under åren 2020-2021.

Dessutom planeras anskaffning av tio eldrivna tåg för stadslinjer och tio för regionala och interregionala linjer samt tjugo dieseldrivna tåg för regionala linjer senast 2025, berättade vitryska järnvägsbolaget VD Vladimir Morozov, som citerades av nyhetsbyrån Belarus Telegraph Agency (BelTA).

Enligt Vladimir Morozov vill landets nationella järnvägsbolag ansluta alla regionala nav med den nya rullande materielen under de närmaste två åren.

Dessutom kommer den vitryska järnvägen att förkorta resan mellan Minsk, Vitrysslands huvudstad och de regionala naven med 15-20 minuter under det kommande året. Därefter ska resan från Minsk till Mogilev eller till andra regionala centra ta högst 2 timmar och 30 minuter.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...