Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Norconsult tar största uppdraget nägonsin

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket
Publicerad av
Peter Höök - 05 dec 2018

För att öka tågkapaciteten väster ut från Stockholm håller Trafikverket på att bygga ut Mälarbanan med flera spår. Spårområdet kommer på sina håll att överdäckas för att frigöra mark för stadsutveckling. Norconsults uppdrag omfattar projektering av VA-omläggning av 500 ledningsobjekt samt planering och projektering av trafikåtgärder för de bil-, cykel och gångvägar som påverkas. Uppdraget omfattar projektets alla olika faser såsom förstudie, förprojektering, framtagning av bygghandling. Dessutom kommer man att vara tekniskt beställarstöd under byggnationen.

– Projektet kommer att ha sina utmaningar men det kommer vara ett givande projekt med komplexa frågeställningar i storstadsmiljö som ställer stora krav på innovations- och samarbetsförmåga, säger Lennart Wetterholt, uppdragsledare på Norconsult. Dessutom kommer det att vara mycket utvecklande för vår personal att samarbeta med både Trafikverket och entreprenörer under hela projekttiden, fortsätter han.

Det stora jobbet på sträckan kommer att vara överdäckning av spåren när de dras genom centrala Sundbyberg. För att lyckas med ett så stort och komplext projekt måste man ha tydliga mål i de olika faserna, bra struktur samt ordning och reda. En avgörande framgångsfaktor kommer att vara att hålla en god kommunikation under arbetets gång med såväl de 18 ledningsägarna som Trafikverket, kommunen, entreprenörer samt spår- och BEST-projektörer för att alla inblandade ska gå i takt. Och för att hitta det mest kostnadseffektiva genomförandet.

– Valet av uppdragsledare på Norconsult var en självklarhet då Lennart Wetterholt har en mångårig erfarenhet som projektledare i stora infrastrukturprojekt, berättar Anna-Jeanette Larnelius, affärsområdeschef på Norconsult.

En bidragande faktor att Norconsult vann detta stora uppdrag är företagets standardiserade innovationsprocess som kan användas på ett flertal olika frågeställningar och därigenom bidra till optimala lösningar. Norconsults egenutvecklade verktyg Hållbarhetskollen kommer i sin tur att bidra till att Agenda 2030s mål och ambitioner tillämpas i uppdraget.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...