Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Green Cargo testar nya bromsskivor

Foto: Green Cargo
Foto: Green Cargo
Publicerad av
Peter Höök - 05 dec 2018

I mitten av november påbörjade Green Cargo montering av en ny typ av bromsskiva som ska testas på postvagnar under vintern. Blir projektet lyckat kommer fler vagnar att få sina bromsskivor utbytta.

– Sex av våra postvagnar kommer att utrustas med de nya skivorna. I vinter börjar vi testköra genom att låta vagnarna gå i de ordinarie tågen. Testerna kommer att pågå under en stor del av nästa år, säger Bo Stenback, chef för vagnenheten på Green Cargo.

Fördelarna med de nya bromsskivorna är flera, bland annat att de är möjliga att byta ut när de är utslitna utan att behöva demontera hela hjulparet. Med de tidigare bromsskivorna har vi behövt lyfta av hela hjulpartiet och skicka i väg på reparation till Göteborg. Med de nya bromsskivorna behöver endast skivorna lyftas av och kan repareras på plats. En annan fördel är att livslängden förbättras jämfört med de nya bromsskivorna. Det kommer leda till ett minskat behov av verkstadsbesök.

– Vår förhoppning är att bytet ska öka tillgängligheten av vagnar samt minska stilleståndstiden. Anledningen till att vi gör bytet på just postvagnar är för att det är vagnar som går långa sträckor och som utsätts för mycket slitage, säger Bo Stenback.

Projektet sker i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg som har installerat sensorer i bromsarna. Genom dessa kan de samla in information om hur bromsskivorna fungerar och data som kommer Green Cargo tillgodo.

– Under testperioden ska vi följa upp funktionen och hur slitage utvecklas på skivor och bromsbelägg för att sedan göra en utvärdering. Blir projektet lyckat kommer fler vagnar få nya bromsskivor som byts ut succesivt, säger Bo Stenback.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...