Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

EU: Frankrike hade rätt att stoppa italienska tåg

I slutet av november 2018 stoppade franska myndigheter tågtrafiken från Italien. I denna lilla italienska gränsstad, Ventimiglia, fick passagerarna stiga av tåget och vänta flera timmar tills 18-tiden då tågtrafiken återupptogs. Foto: Wikimedia, kredit: Clicsouris
I slutet av november 2018 stoppade franska myndigheter tågtrafiken från Italien. I denna lilla italienska gränsstad, Ventimiglia, fick passagerarna stiga av tåget och vänta flera timmar tills 18-tiden då tågtrafiken återupptogs. Foto: Wikimedia, kredit: Clicsouris
Publicerad av
Markku Björkman - 04 dec 2018

Frankrike gjorde inget fel när man nyligen stoppade italienska tåg på väg in i landet, enligt EU-kommissionens första utvärdering. Italien vill dock ha en förklaring av Frankrike.

Frankrike hade rätt att stoppa tågtrafiken från Italien. Det säger källor inom EU-kommissionen enligt italienska medier nyligen. Orsaken, att ”den allmänna ordningen” var hotad, är ett giltigt skäl för att tillfälligt upphäva rörelsefriheten inom EU, enligt källorna.

Italiensk utrikesminister Franco Frattini menar att det franska agerandet stod ”i strid med europeiska principer” och beordrade den italienska ambassadören i Paris att framföra hans protester.

De franska myndigheterna menar att de stoppade tågen på grund av demonstranter som tog sig till Ventimiglia till stöd för de tunisiska invandrare som kommit till Italien nyligen och som vill vidare till Frankrike.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons