Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

EU: Frankrike hade rätt att stoppa italienska tåg

I slutet av november 2018 stoppade franska myndigheter tågtrafiken från Italien. I denna lilla italienska gränsstad, Ventimiglia, fick passagerarna stiga av tåget och vänta flera timmar tills 18-tiden då tågtrafiken återupptogs. Foto: Wikimedia, kredit: Clicsouris
I slutet av november 2018 stoppade franska myndigheter tågtrafiken från Italien. I denna lilla italienska gränsstad, Ventimiglia, fick passagerarna stiga av tåget och vänta flera timmar tills 18-tiden då tågtrafiken återupptogs. Foto: Wikimedia, kredit: Clicsouris
Publicerad av
Markku Björkman - 04 dec 2018

Frankrike gjorde inget fel när man nyligen stoppade italienska tåg på väg in i landet, enligt EU-kommissionens första utvärdering. Italien vill dock ha en förklaring av Frankrike.

Frankrike hade rätt att stoppa tågtrafiken från Italien. Det säger källor inom EU-kommissionen enligt italienska medier nyligen. Orsaken, att ”den allmänna ordningen” var hotad, är ett giltigt skäl för att tillfälligt upphäva rörelsefriheten inom EU, enligt källorna.

Italiensk utrikesminister Franco Frattini menar att det franska agerandet stod ”i strid med europeiska principer” och beordrade den italienska ambassadören i Paris att framföra hans protester.

De franska myndigheterna menar att de stoppade tågen på grund av demonstranter som tog sig till Ventimiglia till stöd för de tunisiska invandrare som kommit till Italien nyligen och som vill vidare till Frankrike.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...