Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Bombardiers batteritåg vann Berlin-Brandenburgs innovationspris

Talent 3 har utrustats med fyra takmonterade Bombardier Mitrac-traktionsbatterier, som kan laddas via 15 kV 16,7 Hz-starka överledningar eller med regenererad bromsenergi. Foto: Bombardier
Talent 3 har utrustats med fyra takmonterade Bombardier Mitrac-traktionsbatterier, som kan laddas via 15 kV 16,7 Hz-starka överledningar eller med regenererad bromsenergi. Foto: Bombardier
Publicerad av
Markku Björkman - 04 dec 2018

Fransk-kanadensiska Bombardiers batteridrivna tåg TALENT 3 tilldelades Berlin-Brandenburgs välbekanta innovationspris den 30 november 2018.

Tåget är helt utsläppsfritt och bidrar därmed väsentligt till miljövänlig mobilitet. Talent 3 kan användas för ännu existerande icke-elektrifierade bansträckor och ersätta dieseltåg med rena batteridrivna fordon.

En jury med 17 eminenta medlemmar, valde ut Bombardiers batteridrivna tågsätt bland tio finalister. Utmärkelsen omfattar också 10 000 euro. Bombardier har för avsikt att främja innovation och socialt ansvar genom att donera prispengarna.

En del av pengarna kommer att användas för att organisera en så kallad hackathon-party med socialt missgynnade ungdomar och elever i ämnet "Framtidens tåg", i samarbete med Berlins Tekniska universitet. Den andra delen av prissumman kommer att doneras till Sonnenhof, som är ett konvalescenthem för barn i Berlin.

- Innovationspriset är ett utmärkt bevis på vårt teams insatser och för vårt åtagande att leverera nydanande och högpresterande produkter som löser några av de största utmaningarna för miljö och rörlighet idag, sade Pierre-Yves Cohen, VD, ansvarig för produkter och teknik vid Bombardier Transport.

​​​​​​​- Vårt mål var att utveckla ett tystgående och miljövänligt tåg för passagerare och samtidigt erbjuda operatörer över hela världen det bästa alternativet när det gällde att undvika dieseltågens höga utsläpp med hänsyn till både kostnads- och säkerhetsaspekter. Talent 3 är det första batteridrivna passagerartåg som startar trafiken i Europa på över 60 år, sade Cohen.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...