Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

SJ i biljettsamarbete med Öresundståget och Pågatåget

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 03 dec 2018

SJ och Skånetrafiken har kommit överens om att göra det lättare för resenärer som ska byta tåg i Skåne. De resenärer som har en Resplusbiljett, som består av en resa med SJ och ett byte till Skånetrafikens regionaltåg får nu möjlighet att åka vidare med första bästa anslutning, vare sig det är ett Öresundståg eller ett Pågatåg. Resenären får ett smidigare byte och behöver inte oroa sig för att passa just den avgång som står utskriven på biljetten.

– Det här är en tydlig förbättring för resenärerna, säger Camilla Bunke, Försäljningsdirektör på Skånetrafiken. Vi har många resor in och ut från Skåne och vi hoppas att det här gör så att ännu fler väljer tåget.

Resplusbiljetten gäller nu för resa med både Öresundståget och Pågatåget på valfri avgång under hela trafikdygnet. Den resenär som börjar eller slutar sin resa med ett Öresundståg och har en bokad plats förlorar däremot sin garanterade sittplats om en annan avgång väljs.

– Vi har en stadig resandeökning till och från södra Sverige och att byten underlättas på det här sättet är bra för resenärerna och ett exempel på hur vi trafikbolag kan samarbeta för att underlätta för våra gemensamma kunder, säger Petter Essén, Affärschef på SJ.

Det nya samarbetet gäller från och med nu, men även för biljetter som redan är köpta.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...