Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Byggstart för Lommabanan

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket
Publicerad av
Peter Höök - 29 nov 2018

Nu inleds byggandet för att det ska vara möjligt att åka tåg på Lommabanan. I december 2020 öppnar Lommabanan för persontåg.

– Det känns väldigt bra att vi nu är framme vid byggstarten av Lommabanan. Vi har jobbat länge med ett förberedande arbete och pusselbitarna har fallit på plats efter hand. Nu börjar vi själva byggskedet där vi kommer jobba intensivt för trafikstart i december 2020, säger Olof Fredholm, projektledare på Trafikverket.

Ombyggnaden av Lommabanan kommer ske i olika steg. NRC Group, entreprenören som bygger, inleder arbetet i Furulund i början av december. Där ska det byggas en plattform till en ny station och två nya gång- och cykeltunnlar under järnvägen. Därefter byggs stationen i Lomma under våren 2019. För att persontrafik ska kunna köra på banan behöver även ett nytt mötesspår byggas, det görs i Stävie under sommaren 2020.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...