Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Projektengagemang tar avtal med Train Alliance

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 28 nov 2018

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang vinner ramavtal med Train Alliance. Train Alliances expertisområde är utveckling av tågdepåer med tillhörande produktionsteknik och PE är företagets enda leverantör av tekniska konsulttjänster.

De kommande tio åren planerar staten att genomföra infrastrukturinvesteringar på över 600 miljarder kronor. Det handlar både om nybyggnation och upprustning av befintlig infrastruktur och bland annat lovas den största järnvägssatsningen i modern tid.

Train Alliance är en anläggningspartner för järnvägsfordonsägare och erbjuder sina kunder järnvägsfordonsunderhåll och hjälp med att effektivisera disponeringen av verkstäder och utför underhållet för att ge maximal tillgänglighet av fordonet. PE är företagets enda leverantör av tekniska konsulttjänster och kommer att leda arbetet med att etablera järnvägsfordonsverkstäder. Mest aktuella är de två projekten i Hallsberg och Malmö.

– Det nya avtalet med Train Alliance visar att vår järnvägssatsning ligger helt rätt i tiden. Allt fler kunder efterfrågar leverantörer som tillhandahåller helhetslösningar vilket vi erbjuder med vårt kompetenta och erfarna team inom järnväg. Ramavtalet omfattar kompetenser inom alla våra divisioner, allt från exempelvis arkitektur och konstruktion till installation och hållbarhet, säger Mathias Thorsson, Divisionschef Bygg & Anläggning på Projektengagemang.

– Vi ser betydande investeringar under kommande femårsperioden inom framförallt depåer och logistik. I PE får vi en helhetspartner som kan erbjuda oss samtliga discipliner som vi behöver och samarbetet är en viktig pusselbit i vår fortsatta expansion, säger Joakim Weijmer, vd på Train Alliance Sweden.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...