Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Projektengagemang tar avtal med Train Alliance

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 28 nov 2018

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang vinner ramavtal med Train Alliance. Train Alliances expertisområde är utveckling av tågdepåer med tillhörande produktionsteknik och PE är företagets enda leverantör av tekniska konsulttjänster.

De kommande tio åren planerar staten att genomföra infrastrukturinvesteringar på över 600 miljarder kronor. Det handlar både om nybyggnation och upprustning av befintlig infrastruktur och bland annat lovas den största järnvägssatsningen i modern tid.

Train Alliance är en anläggningspartner för järnvägsfordonsägare och erbjuder sina kunder järnvägsfordonsunderhåll och hjälp med att effektivisera disponeringen av verkstäder och utför underhållet för att ge maximal tillgänglighet av fordonet. PE är företagets enda leverantör av tekniska konsulttjänster och kommer att leda arbetet med att etablera järnvägsfordonsverkstäder. Mest aktuella är de två projekten i Hallsberg och Malmö.

– Det nya avtalet med Train Alliance visar att vår järnvägssatsning ligger helt rätt i tiden. Allt fler kunder efterfrågar leverantörer som tillhandahåller helhetslösningar vilket vi erbjuder med vårt kompetenta och erfarna team inom järnväg. Ramavtalet omfattar kompetenser inom alla våra divisioner, allt från exempelvis arkitektur och konstruktion till installation och hållbarhet, säger Mathias Thorsson, Divisionschef Bygg & Anläggning på Projektengagemang.

– Vi ser betydande investeringar under kommande femårsperioden inom framförallt depåer och logistik. I PE får vi en helhetspartner som kan erbjuda oss samtliga discipliner som vi behöver och samarbetet är en viktig pusselbit i vår fortsatta expansion, säger Joakim Weijmer, vd på Train Alliance Sweden.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...