Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Fullsatt på konferensen Framtidens Järnväg

Sektioner för Hyperloops testbana kopplas samman i Nevada. Foto: Flickr.
Sektioner för Hyperloops testbana kopplas samman i Nevada. Foto: Flickr.
Publicerad av
Peter Höök - 23 nov 2018

Järnvägsbranschen förverkligar inte sina innovativa idéer i samma utsträckning som andra branscher. Men intresset finns! Det visade premiären av konferensen Framtidens Järnväg, som arrangerades i Nässjö. Konferenssalen var fullsatt och alla tycktes eniga om att Järnvägsklustret och Nordic Infracenter fyllt ett stort tomrum genom att arrangera seminariedagen. Programmet bjöd både på inspiration och kunskap, men framför allt råd för att få igång innovationsprocesser både med hjälp av egna och externa pengar. I publiken fanns representanter från branschföretag och organisationer från Lund i söder till Luleå.

Vi måste ha nya strategier för att använda kunskap, och vi måste fortsätta att uppfinna nya lösningar på gamla problem, sa Kaj Mickos, professor i innovationsteknik, som inledde konferensen. Han påpekade också att själva idén är en väldigt liten del av en innovation och delgav publiken flera användbara innovationsmodeller.

Anders Boethius från Trafikverket berättade hur man lyckas sätta en ny produkt eller tjänst på marknaden tillsammans med Trafikverket. En mycket konkret presentation som rätade ut en rad frågetecken.
Ulla Juntti från Luleå Universitet berättade om E-Pilot, ett samverkansprojekt med bland andra Trafikverket, infrastrukturägare, järnvägsföretag och innovatörer som lett fram till bättre järnvägsunderhåll.
Jesper Nordén från Hyperloop Sweden gav publiken en hisnande framtidsresa när han visade hur vi om bara 10 år förväntas resa i vakuum-kapslar i hastigheter nära 1000 km/h.

Hyperloop handlar inte bara om teknik, det kommer att förändra hur vi lever, bor, reser och arbetar. Med pendlingstider på 31 minuter mellan Stockholm och Göteborg, löses till exempel bostadspolitiken. Därmed kan investeringen i Hyperloop betala sig själv i samhällsekonomiska vinster, sa Jesper Nordén och gav samtidigt en känga till Trafikverket och regeringen, som är totalt ointresserade av tekniken.

Med en fullmatad dag med inspiration, var det många som undrade hur man kan finansiera sina idéer och få tid att realisera dem. Här kom två av eftermiddagens talare med lösningar; Clas Tegerstrand radade upp finansieringsmöjligheter medan Katarina Elner-Haglund från Lunds Tekniska Högskola berättade om hur man kan använda studenter i examensarbeten och projektarbete för att genomföra sina innovationer. Ett dilemma med innovationer och idéer är att de behöver testas innan de kan lanseras mer storskaligt. Här levererade Anna Wallén, verksamhetsledare för Järnvägsklustret en lösning i och med RTIC, Railway Test and Innovation Center, ett spår utanför Västerås som inte används i trafik och som snart kan användas för olika typer av tester.Slutligen bjöds konferensdeltagarna på en fallstudie i hur företaget emaintenance365 arbetat för att ta sin idé till marknaden. En spännande resa om en affärsidé som handlar om att kunna se in i framtiden för att optimera underhåll av tåg och spår.

Det har varit en mycket lyckad och fullmatad dag med spännande föreläsningar och mycket nätverkande. Vem vet, kanske resulterade konferensen i att vi om några år ser nya innovationer på marknaden, sa arrangörerna Anna Wallén, Järnvägsklustret och Hans-Inge Almgren, Nordic Infracenter.

Annons

Annons

Annons