Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Antalet dödsolyckor på järnvägen har ökat

Foto: Trafikverket
Foto: Trafikverket
Publicerad av
Peter Höök - 23 nov 2018

Dödsolyckorna på järnvägen minskade rejält 2017 jämfört med tidigare. Men årets resultat är inte lika glädjande. Antalet dödsolyckor har ökat igen. Trafikverket håller på att testa ny teknik för att öka säkerheten vid spåren.

Under 2017 skedde 64 dödsolyckor i tågtrafiken. Det var en betydande minskning jämfört med året innan, enligt Transportstyrelsens senaste säkerhetsrapport. Då omkom 82 personer.

– Nu ser det ser ut som att vi kommer att hamna på 2016 års siffror, säger Helena Rådbo, sakkunnig på Trafikverket.

Hon är nationell samordnare för att förhindra obehörigt spårbeträdande, suicid och plankorsningsolyckor inom svensk järnvägstrafik. Det går dock inte att se någon trend. Antalet dödsolyckor växlar över tid och har gjort det i många år. Men Sverige har förhållandevis låga dödssiffror.

– Ju mer vi lyckas trycka ner olycksstatistiken desto svårare blir det att minska siffrorna ytterligare, säger Helena Rådbo.

Det har skett olyckor när personer har krupit under järnvägsbommarna och inte upptäckt att det kommit ett tåg. Men de flesta som omkommer är människor som valt att ta sitt liv.

– Det är svårt att veta vad det beror på. Cirka fem procent av alla självmord sker på järnvägen och det är händelser som påverkar väldigt många.

Trafikverket har som mål att siffrorna från 2010, då 110 personer omkom på järnvägen, ska vara halverade år 2020. Stora satsningar har gjorts på bland annat kameraövervakning och stängsel för att förhindra att människor tar sig upp på spåret. Nu finns en ny typ av larmande kamera som är värmekänslig med syfte att förhindra att människor blir påkörda av tåg. Så fort den startar går ett larm till en drifttekniker, som kan besluta att eventuellt stoppa tåget.

– Värmekameran triggar i sin tur igång ytterligare en kamera som kan zooma väldigt långt. Då kan driftteknikern som fått larmet försöka se vad det handlar om, berättar Helena Rådbo.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...