Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Spårväg City dubblerar resandet

Visionsbild av den nya sträckningen från nuvarande ändhållplats till den nya slutdestinationen vid T-Centralen. Illustration av DinellJohansson och Jonas Bohlin Arkitektkontor
Visionsbild av den nya sträckningen från nuvarande ändhållplats till den nya slutdestinationen vid T-Centralen. Illustration av DinellJohansson och Jonas Bohlin Arkitektkontor
Publicerad av
Peter Höök - 22 nov 2018

Den 3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen. Nu går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården. Förlängningen medförde en ny och bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg. En första analys av resandet på linjen visar att förlängningen blivit succé med nästan 5 000 fler dagliga resande sedan i fjol – en ökning med över 70 procent.

– Det är glädjande att förlängningen av spårvägen till T-centralen har tagits emot så väl av stockholmarna och resenärerna. Det visar att det var rätt och riktigt att förlänga linjen för att ge en efterlängtad bättre koppling till tunnelbana, buss, fjärrtåg och pendeltåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande SL.

– Samverkan mellan landstinget och Stockholms stad har varit en viktig del i att få på plats de olika delarna av projektet. Det är också välkommet att arbetet har varit klart flera månader innan planerat och inom budget, fortsätter Kristoffer Tamsons.

Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...