Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Spårväg City dubblerar resandet

Visionsbild av den nya sträckningen från nuvarande ändhållplats till den nya slutdestinationen vid T-Centralen. Illustration av DinellJohansson och Jonas Bohlin Arkitektkontor
Visionsbild av den nya sträckningen från nuvarande ändhållplats till den nya slutdestinationen vid T-Centralen. Illustration av DinellJohansson och Jonas Bohlin Arkitektkontor
Publicerad av
Peter Höök - 22 nov 2018

Den 3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen. Nu går det att resa direkt mellan T-Centralen och Waldemarsudde på Djurgården. Förlängningen medförde en ny och bättre koppling till tunnelbana, pendeltåg, buss och fjärrtåg. En första analys av resandet på linjen visar att förlängningen blivit succé med nästan 5 000 fler dagliga resande sedan i fjol – en ökning med över 70 procent.

– Det är glädjande att förlängningen av spårvägen till T-centralen har tagits emot så väl av stockholmarna och resenärerna. Det visar att det var rätt och riktigt att förlänga linjen för att ge en efterlängtad bättre koppling till tunnelbana, buss, fjärrtåg och pendeltåg, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande SL.

– Samverkan mellan landstinget och Stockholms stad har varit en viktig del i att få på plats de olika delarna av projektet. Det är också välkommet att arbetet har varit klart flera månader innan planerat och inom budget, fortsätter Kristoffer Tamsons.

Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...