Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

BS Verkstäder AB i Falköping har fyllt 40 år

Grundarna Lars-Göran Schiller och Rolf Beijbom med fruar, söner verksamma i företaget, styrelseordföranden m,fl. Bild: BS Verkstäder.
Grundarna Lars-Göran Schiller och Rolf Beijbom med fruar, söner verksamma i företaget, styrelseordföranden m,fl. Bild: BS Verkstäder.
Publicerad av
Redaktionen - 13 nov 2018

BS Verkstäder är i dag ledande leverantör i Norden på underhåll och livstidsförlängning  av ”gula maskiner” samt nybyggnation av specialarbetsmaskiner, t.ex. set för  borrning och montering av fundament för kontaktledningsstolpar.

 - Vi  ser fram emot kommande år med tillförsikt och ser goda möjligheter till fortsatt tillväxt, säger VD, Bitte Garsäter.

Utöver detta så arbetar BS Verkstäder med :

  • Krock och brandskadereparationer av lok, motorvagnar, godsvagnar och ”gula maskiner”.
  • Tillverkning och försäljning av växeldrivet BS 80.
  • Underhåll av dieselmotorvagnar, diesellok och godsvagnar.
  • Etcs-installationer (ca 25 installationer hittills).

Allt startade när Lars-Göran Schiller och Rolf Beijbom under en byfest i Östra Tunhem träffades och började prata om skyliftar och att det kunde vara en idé att starta en firma för uthyrning. Resultatet blev BS Hyrlift.

Lars-Göran hade sommaren 1974 startat egen firma efter 10 år på Odensbergs Mekaniska. Meningen var att han och hans far skulle jobba som målare och snickare. Hösten 1974 blev det mindre att göra och Lars-Göran hjälpte Per Johannesson i Kullagården som driver en liten mekanisk verkstad på gården. Hos Per träffade L-G för första gången Kurt Larsson från SJ som ansvarade för SJs utvecklingsverkstad som låg i Falköping.

Kurt hade behov av arbetskraft på utvecklingsverkstaden och Lars-Göran jobbade därefter större delen av tiden som mekaniker i Falköping och målningen blev mer av en bisyssla

När Rolf och Lars-Göran beslutade att köpa en lift tillsammans var det en stor investering på 30 000 kronor. Det blev en liten lift på släpkärra som omedelbart hyrdes ut till en plåtslagare. Efter första dagen kom plåtslagaren tillbaka med beskedet att liften var alldeles för dålig. Räckvidden var för kort och liften var svår att manövrera.

De båda kompanjonerna lät sig inte nedslås utan satte genast igång med att bygga om liften för att göra den mer användbar. Lars-Göran kunde hyra ut liften till de målningsuppdrag han tog åt sig och ett år efter det första köpet- i oktober 1979 – köptes skylift nummer två.

Det blev en bilburen lift med 15 meters räckvidd för 60 000 kronor och den här var en braksuccé. Bilen tjänade tillbaka investeringen på det första året.

Verksamheten bedrevs i Rolfs garage i Östra Tunhem från starten. I september 1982 så hade det blivit för stor verksamhet för ett lågbyggt tvåbilsgarage och flyttlasset gick till maskinstationen i Skattegården, Vilske-Kleva.

SJ stängde utvecklingsverkstaden 1984 och Lars-Göran började som verkstadschef på Behandlingshemmet Gudhemsgården som på den tiden hade en mekanisk verkstad för rehabilitering av klienterna. Eftersom utvecklingsverkstaden var borta kom Kurt Larsson med SJ:s jobb till Gudhemsgården och samarbetet fortsatte.

1987

Joacim Beijbom anställdes för att ta hand om liftar och uthyrning.

1988

Roberth Beijbom anställs. BS gör jobb åt SJ och sedan Banverket samt industrijobb som Rolf tar in.

1990

Svetshallen i byggs i Vilske-Kleva

1992

Peter Gustavssons far Ove kom med lastmaskinen och hjälper till att såga av takstolarna på maskinstationen och att lyfta taket. Kontor och lunchrum byggs på den gamla vinden. Peter är numera en av delägarna i BS.

1992-93

Lars-Göran börjar jobba heltid på BS. Jobben från SJ följer med.

1993 - 1996

Utbyggnaderna i Vilske-Kleva fortsätter

1996

Rolf börjar heltid

1999

Hyr spår 13-14-15 i lokstallet i Falköping. Tipset kommer via Falköpings uppfinnareförening. Bygglov för ombyggnad av spåret i postterminalen fanns klart vid tillfället men de planerna skrotades i och med inflyttning till lokstallet.

2001

Rolf och Lars-Göran köper lokstallet tillsammans med Jan-Erik Astonius i bolaget Shortline Väst AB.

2001

Spår 15 byggs ut för Y1-underhåll

2003

Nuvarande delägare, Mattias Jarlhed, Joacim Beijbom, Peter Gustavsson, Marcus Beijbom och Fritiof Schiller köper in sig i företaget tillsammans med Rolf och Lars-Göran

2006

Två lokstall förlängs med 60 meter vilket gav en modern och rymlig verkstad med travers m.m.

2010

Stora verkstaden förlängdes med ytterligare 30 meter vilket gav en verkstad med en sammanlagd spårlängd på drygt 120 meter.

2013

Depå Falköping står klar och invigs av infrastrukturminister Katarina Elmsäter Svärd. I depån underhålls Västtrafiks regionalfordon. Bombardier Transportation är underhållsleverantör.

2014

Ombyggnad av 36 st. OBW10 åt Bane-Danmark, den största ordern i företagets historia, tilldelas BS Verkstäder.

2016

BS Verkstäder och BSJG AB blir separata bolag (med samma ägare).

2017

Vår första externa VD, Britt-Inger Garsäter anställs i BS Verkstäder AB.

2018-10-05

Företaget har funnits i 40 år och har nu ca 60 anställda med moderbolaget inräknat.

Annons

Annons

Annons