Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Tyréns projekterar för Norges äldsta elektrifierade järnväg

Foto: Bane Nor
Foto: Bane Nor
Publicerad av
Peter Höök - 21 nov 2018

Tyréns har vunnit ett uppdrag i Norge åt Bane NOR. Uppdraget är en utredning av placering och utformning för en ny terminal i Midt-Telemark, väster om Oslo. Bane NOR är ett statligt företag som ansvarar för den nationella järnvägsinfrastrukturen i Norge.

– Det känns väldigt roligt och spännande att vi på Tyréns tillsammans med våra norska samarbetspartners Concreto, PUMN, Terratec och Pir2 nu fått möjligheten att visa vad vi går för på den norska marknaden. Uppdraget skall vara klart i juni 2019 och då kommer vi ha mycket värdefull kunskap och erfarenhet av hur att det är att jobba i Norge och tillsammans med Bane NOR, säger Thomas Söderlund uppdragsansvarig på Tyréns.

I uppdraget ingår även att utreda bärighetshöjande åtgärder för Tinnosbanan, som är Norges äldsta elektrifierade järnväg, för att kunna öppna banan för antingen godstrafik eller som museijärnväg. Den aktuella banan idag är nedlagd och ur kulturmiljösynpunkt skyddad så alla typer av bärighetshöjande åtgärder kommer inte att kunna utföras.

 

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...