Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Marocko invigde Afrikas första höghastighetslinje

Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg av typ Euroduplex, som har levererats av Alstom, vardera med 533 sittplatser. Foto: Alstom
Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg av typ Euroduplex, som har levererats av Alstom, vardera med 533 sittplatser. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 16 nov 2018

Marockanska kungen Mohammed VI och Frankrikes president Emmanuel Macron deltog i en ceremoni i Tanger den 15 november i samband med invigningen av Afrikas första höghastighetslinje.

Bygget av 183 kilometer långa linjen mellan Tanger och Kenitra, som startade officiellt i september 2011 och som skulle ha varit färdigt i 2017, försenades avsevärt på grund av ett antal problem.

Så kallade dynamiska testserien inleddes i februari 2017 och den 4 maj i år uppnådde tåget ett afrikanskt hastighetsrekord på 357 km/h.

Den totala kostnaden för projektet uppgår till cirka 1,8 miljarder euro. Den marockanska regeringen gav 500 miljoner euro från statsbudgeten och Hassan II-fonden för ekonomisk och social utveckling.

Den franska regeringen bidrog med 625 miljoner euro i form av ett lån och ett bidrag på 75 miljoner euro. Den franska utvecklingsbyrån (AFD) gav ytterligare 220 miljoner euro.

Även ett antal arabiska länder deltog i finansieringen, inklusive Saudiarabiens fond för utveckling (144 miljoner euro), Abu Dhabis fond för utveckling (70 miljoner euro) och Kuwaits fond för arabisk ekonomisk utveckling (100 miljoner euro).

Samtidigt med sträckan byggdes en del viktig infrastruktur, däribland viadukterna El Hachef och Mharhar.

Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg från Alstom av typ Euroduplex, vardera med 533 sittplatser.

Tågen kommer att köra i hastigheter upp till 320 km/h på den nya linjen, vilket minskar resorna mellan Tanger - Kenitra från 3 timmar och 15 minuter till 50 minuter och Tanger - Casablanca från 4 timmar och 45 minuter till 2 timmar och 10 minuter.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...