Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, dec, 12 2018
Senaste Nytt

Marocko invigde Afrikas första höghastighetslinje

Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg av typ Euroduplex, som har levererats av Alstom, vardera med 533 sittplatser. Foto: Alstom
Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg av typ Euroduplex, som har levererats av Alstom, vardera med 533 sittplatser. Foto: Alstom
Publicerad av
Markku Björkman - 16 nov 2018

Marockanska kungen Mohammed VI och Frankrikes president Emmanuel Macron deltog i en ceremoni i Tanger den 15 november i samband med invigningen av Afrikas första höghastighetslinje.

Bygget av 183 kilometer långa linjen mellan Tanger och Kenitra, som startade officiellt i september 2011 och som skulle ha varit färdigt i 2017, försenades avsevärt på grund av ett antal problem.

Så kallade dynamiska testserien inleddes i februari 2017 och den 4 maj i år uppnådde tåget ett afrikanskt hastighetsrekord på 357 km/h.

Den totala kostnaden för projektet uppgår till cirka 1,8 miljarder euro. Den marockanska regeringen gav 500 miljoner euro från statsbudgeten och Hassan II-fonden för ekonomisk och social utveckling.

Den franska regeringen bidrog med 625 miljoner euro i form av ett lån och ett bidrag på 75 miljoner euro. Den franska utvecklingsbyrån (AFD) gav ytterligare 220 miljoner euro.

Även ett antal arabiska länder deltog i finansieringen, inklusive Saudiarabiens fond för utveckling (144 miljoner euro), Abu Dhabis fond för utveckling (70 miljoner euro) och Kuwaits fond för arabisk ekonomisk utveckling (100 miljoner euro).

Samtidigt med sträckan byggdes en del viktig infrastruktur, däribland viadukterna El Hachef och Mharhar.

Linjen kommer att trafikeras med 12 dubbeldäckståg från Alstom av typ Euroduplex, vardera med 533 sittplatser.

Tågen kommer att köra i hastigheter upp till 320 km/h på den nya linjen, vilket minskar resorna mellan Tanger - Kenitra från 3 timmar och 15 minuter till 50 minuter och Tanger - Casablanca från 4 timmar och 45 minuter till 2 timmar och 10 minuter.

Annons

Annons

Annons

- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet
- Ukraina vill bli ett kraftfullt logistiknav vid vägen för råvaruflöden mellan Europa och Asien och delta aktivt i genomförandet av det kinesiska förslaget till Belt and Road- projektet. Transporterna av järnvägsgods från Kina till Ukraina har redan börjat genom Polen, berättade Omelyan enligt ministeriets presstjänst. Foto: Ukrainska Infrastrukturministeriet

Ukrainska järnvägsnätet anknyts till Kinas Belt and Road-projekt.

"60 miljarder dollar"

Ukraina presenterade nyligen ett koncept för ett nytt järnvägsprojekt, med titeln "Kina-Ukraina-EU",...