Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Uppgraderar spåren mellan danska Aarhus och Langå

Foto: Banedanmark
Foto: Banedanmark
Publicerad av
Peter Höök - 14 nov 2018

När spåret mellan Aarhus och Langå förnyas under 2021, blir linjen uppgraderad som höghastighetsbana. Banan är sliten och måste bytas ut. Samtidigt genomförs en uppgradering så tågen i framtiden kommer att kunna köra snabbare på banan. Det gör det lättare för tågen att hålla tidtabellen och minska restiden på sträckan.

– Ombyggnaden är nödvändig och kommer med nya banor, ökad  passagerarekomfort samt  att tågen kom i tid skapar en bättre reseupplevelse. Med uppgraderingen öppnar vi även för att tågen kan köra snabbare , säger Steen Neuchs Vedel, chef för Rail Net Danmark.

Den första fasen är nedmonteringen av tre järnvägskorsningar vid Haarvadbro, Lerbjergvej och Bidstrupvej i Favrskov kommun. Genom att stänga korsningar och bygga planskilda ersättningar gör det möjligt för tågen att komma fram snabbare. Under sommaren 2020 börjar arbetet med att flytta fiberkablar, som idag ligger i spåret. Genom att flytta kablarna bort från spåret minimeras risken för att gräva av kablar under arbetet och det innebär också att kunna arbeta med kablarna utan att störa driften av tåget.

Under 2021 kommer det stora arbetet med att byta ut räls, sliprar och ballast på en 42 kilometer lång sträcka. Projektet inleds vid påsk och kommer att sträcka sig fram till hösten 2021. Här kommer det att finnas längre perioder när endera eller båda spåren blir stängda för trafik.

 

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...