Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

SJ resebranschens mest digitala företag

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 06 nov 2018

Management-konsultföretaget BearingPoint rankar SJ som Sveriges mest digitala reseföretag i sin årliga mätning Digital Leaders in Sweden 2019. SJ klättrar även 19 placeringar till andraplatsen som Sveriges mest digitala företag, jämfört med föregående år. Rankingen bygger på en undersökning av 85 svenska företag inom elva olika industrier för att förstå deras digitala mognad från ett kundperspektiv.

I undersökningen, som genomfördes under sommaren 2018, studerades företagens grad av digitalisering utifrån 252 kriterier inom sex dimensioner: e-handel, e-CRM, mobila tjänster, sociala medier, digital produktupplevelse och digital marknadsföring. Utöver topplaceringen i svenskt näringsliv så får SJ även förstaplatsen inom reseindustrin ”passenger transportation”. Vidare rankas SJ som näst bäst i Sverige i dimensionerna e-CRM och mobila tjänster.

– Vi är naturligtvis mycket stolta över den här placeringen, men vi nöjer oss inte med detta. SJs satsning på digitalisering genomsyrar hela vår verksamhet och är ett rent strategiskt val för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Målsättningen är tydlig: vi vill ha de nöjdaste medarbetarna, de nöjdaste kunderna och de lägsta kostnaderna, säger SJs vd Crister Fritzson.

Motiveringen till SJs andraplats lyder ”Tack vare stora förbättringar sedan fjolåret inom e-handel, e-CRM och sociala medier och med särskilt starka resultat i e-CRM och mobila tjänster, fick SJ höga betyg i nästan alla dimensioner”.

– SJ visar en imponerande ökning av den totala poängen från förra årets studie, från 2,9 till 3,4 och från 21:e till 2:a plats i den totala rankningen, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner, BearingPoint Sweden.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons