Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 19 2018
Senaste Nytt

HyperloopTTs första fullskaliga passagerarkapsel startklar 2019

Nya HyperloopTT-kapseln. Skapandet av kapseln tog 21 000 kvalificerade tekniska arbetstimmar, 5 000 timmar behövdes för montering, 82 kolfiberpaneler, 72 sensorer, 75 000 nitar och 7 200 kvadratmeter fiber. Foto: HyperloopTT.
Nya HyperloopTT-kapseln. Skapandet av kapseln tog 21 000 kvalificerade tekniska arbetstimmar, 5 000 timmar behövdes för montering, 82 kolfiberpaneler, 72 sensorer, 75 000 nitar och 7 200 kvadratmeter fiber. Foto: HyperloopTT.
Publicerad av
Markku Björkman - 04 okt 2018

HyperloopTTs första fullskaliga passagerarkapsel, byggd i Spanien av företaget Airtificial, kommer snart att transporteras till företagets FoU-anläggning Toulouse för ytterligare optimering.

HyperloopTransport Technologies (HyperloopTT) har presenterat företagets första fullskaliga passagerarkapsel vid en ceremoni i Puerto de Santa Maria, Spanien.

Evenemanget högtidlighöll också femårsjubileet av HyperloopTT:s grundande och exponerade företagets framsteg sedan det etablerades som det första hyperloopföretaget i världen.

Kapseln, som har fått namnet "Quintero One", är tillverkad nästan helt av vibranium, ett specialtillverkat så kallat smart kompositmaterial med dubbla lager. Kapseln byggdes hos HyperloopTTs partner Airtificials rymdanläggning i södra Spanien. Airtificial är ett nytt bolag, som bildades genom en sammanslagning av företagen Carbures och Inypsa.

Designen för kapseln gjordes i samarbete med PriestmanGoode och den vann guldpriset vid 2017 London Design Awards. Quintero One, som väger fem ton, är 32 meter lång, med en inre kabin på 15 meter.

- Vi arbetar tillsammans med ingenjörer från HyperloopTT, och vi är stolta över att kunna använda det smarta nya materialet inom transport och tillverkning", säger Airtificial grundare och VD, Rafael Contreras.

​​​​​​- Vi har avtäckt en ny typ av transportfordon byggt till stor del med hjälp av komposit, vilket gör hyperloopkapseln kanske det säkraste transportfordonet i världen, konstaterade Contreras.​​​​​​​

- Denna kapsel är resultatet av den bästa kompetensen som finns inom design, teknik och utveckling av avancerade material, underströk Dirk Ahlborn, grundare och VD för HyperloopTT.

​​​​​​​​​​​​​​- På bara fem år har vi löst en rad problem och förbättrat på all den teknik som behövs för vårt nya levitationssystem, vakuumpumpar, batterier och smarta kompositer. Denna kapsel kommer att vara en del av ett av de mest effektiva transportsystem som någonsin har gjorts.

Nyligen blev HyperloopTT världens första företag, som är kapabelt att tillhandahålla ett försäkrat kommersiellt system.

Tillsammans med München Re, världens största återförsäkringsbolag och globala certifierings- och inspektionsföretaget TÜV SÜD, ett antal regeringar och partners, har HyperloopTT skapat de första regleringsriktlinjerna och de nödvändiga rättsliga ramarna för hyperloopsystem runt om i världen.

- Under 2019 kommer denna kapsel att vara fullt optimerad och redo för passagerartrafik, sade Bibop Gresta, medgrundare av HyperloopTT.

​​​​​​​​​​​​​- Eftersom vi har tagit stora steg när det gäller att integrera våra riktlinjer, allmän säkerhetscertifiering och försäkringsramar med statliga regler och bestämmelser har vi nu nått fram till den tidpunkten då vi kan introducera hyperloop för hela världen, sade Gresta.

Kapseln kommer att levereras till HyperloopTTs FoU-anläggning i Toulouse, Frankrike för ytterligare montering och för integration i fefintliga system, innan den kan användas på en av de kommersiella banorna.

Källa: Global Railway Reviewl

Annons

Annons

Annons